J 2020

Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol

ŠVAŘÍČEK, Roman, Jana STRAKOVÁ, Cyril BROM, David GREGER, Tereza HANNEMANN et. al.

Základní údaje

Originální název

Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol

Název anglicky

Cooperation Between Family and School During the Shutdown of Primary Schools

Autoři

ŠVAŘÍČEK, Roman (203 Česká republika, garant, domácí), Jana STRAKOVÁ (203 Česká republika), Cyril BROM (203 Česká republika), David GREGER (203 Česká republika), Tereza HANNEMANN a Jiří LUKAVSKÝ

Vydání

Studia paedagogica, 2020, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00116754

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

home education; home–school cooperation; parental involvement in education; online education; COVID-19

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 11. 2020 10:45, Mgr. Roman Švaříček, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek na základě kvantitativní a kvalitativní analýz y odpovědí 9810 rodičů zkoumá vnímání vzdělávání v domácím prostředí z pohledu rodičů v době uzavřených základních škol z důvodu pandemie COVID-19. Cílem empirického šetření bylo odpovědět na otázky, jaké bariéry ve vzdělávání doma v době uzavřených základních škol rodiče identifikují, jaká řešení by uvítali, ale také jaký je vztah mezi rodinou a školou v situaci vzdělávání doma. Analyzovaná data pocházejí z výzkumu Vzdělávání doma, který byl uskutečněn v dubnu 2020 za podpory České televize. Výsledky výzkumu ukazují, že existuje zásadní rozdíl mezi rodiči prvostupňových a druhostupňových žáků, kteří jednak vnímají odlišné bariéry a jednak jmenují jiná řešení nastalé situace. Význam výsledků tkví v tom, že nejenom upozorňují na bariéry ve spolupráci mezi rodinou a školou, ale naznačují i možná řešení problémů, které přinesla neočekávaná situace.

Anglicky

Based on a quantitative and qualitative analysis of the responses of 9,810 parents, this paper examines the perceptions of home education during the COVID-19 lockdown from the parents' point of view. The aim of the empirical survey was to answer questions about what barriers parents identify to home education from shutdown primary schools, what solutions they would welcome, and what the relationship between family and school during the situation of education at home is. The analyzed data come from a survey called Home Education that was conducted in April 2020 with the support of Czech Television. The results of the survey show that there was a fundamental difference between parents of primary and secondary students as they perceived different barriers and also named different solutions to the situation. The significance of the results lies in the fact that they not only point out the barriers to cooperation between the family and the school but also sug gest possible solutions to the problems brought about by unexpected situations.