2020
Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů
KNECHT, Petr a František TŮMAZákladní údaje
Originální název
Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů
Název česky
Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů
Název anglicky
Citation ethics in educational research : On coercing citations and establishing citation cartels
Autoři
KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/20:00116760
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
vědecká etika; publikační etika; sporné vědecké postupy; citace; vynucené citace; citační bratrstva; citační kartely
Klíčová slova anglicky
ethics of science; publication ethics; questionable research practices; citations; coercive citations; citation cartels
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2021 20:47, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
V originále
Ačkoli počty citací jsou považovány zejména za indikátory reputace a přínosnosti vědců v akademické komunitě, mohou nabývat také určité ekonomické hodnoty. Tento ekonomizující přístup je možné pozorovat také v Česku, což s sebou přináší snahu některých vědců získávat citace eticky spornými z působy. Cílem studie tedy je podrobněji pojednat o problematice citování. Vybrané ukázky, které vycházejí z vlastní akademické zkušenosti a pozorování obou autorů, dokumentují, jak akademici vynucují citace a zakládají citační kartely. Z pohledu Mertonova vědeckého étosu tyto praktiky vedou k rozkladu nezaujatosti, transparentnosti a kritického přístupu ve vědě. V závěru uvádíme vybraná doporučení pro eticky správné citování.
Anglicky
Although numbers of citations are considered to be indicators of a researcher's reputation and contributions in academia, citations can also be assigned a certain economic value. This economic approach can be observed in Czechia, too, which motivates some researchers to gain citations using ethically problematic methods. Therefore, the aim of this study is to discuss issues related to citations. Selected excerpts, which originate from the authors' academic experience and observations, document how researchers coerce citations and establish citation cartels. Viewed from the perspective of Merton's scientific ethos, these practices undermine openmindedness, transparency, and a critical approach in research. We present some recommendations for ethically correct citations in the conclusion of this paper.