J 2020

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

KNECHT, Petr a František TŮMA

Základní údaje

Originální název

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

Název česky

Citační etika v pedagogickém výzkumu : k vynucování citací a zakládání citačních kartelů

Název anglicky

Citation ethics in educational research : On coercing citations and establishing citation cartels

Autoři

KNECHT, Petr (203 Česká republika, garant, domácí) a František TŮMA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2020, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00116760

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

vědecká etika; publikační etika; sporné vědecké postupy; citace; vynucené citace; citační bratrstva; citační kartely

Klíčová slova anglicky

ethics of science; publication ethics; questionable research practices; citations; coercive citations; citation cartels

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 24. 1. 2021 20:47, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.

Anotace

V originále

Ačkoli počty citací jsou považovány zejména za indikátory reputace a přínosnosti vědců v akademické komunitě, mohou nabývat také určité ekonomické hodnoty. Tento ekonomizující přístup je možné pozorovat také v Česku, což s sebou přináší snahu některých vědců získávat citace eticky spornými z působy. Cílem studie tedy je podrobněji pojednat o problematice citování. Vybrané ukázky, které vycházejí z vlastní akademické zkušenosti a pozorování obou autorů, dokumentují, jak akademici vynucují citace a zakládají citační kartely. Z pohledu Mertonova vědeckého étosu tyto praktiky vedou k rozkladu nezaujatosti, transparentnosti a kritického přístupu ve vědě. V závěru uvádíme vybraná doporučení pro eticky správné citování.

Anglicky

Although numbers of citations are considered to be indicators of a researcher's reputation and contributions in academia, citations can also be assigned a certain economic value. This economic approach can be observed in Czechia, too, which motivates some researchers to gain citations using ethically problematic methods. Therefore, the aim of this study is to discuss issues related to citations. Selected excerpts, which originate from the authors' academic experience and observations, document how researchers coerce citations and establish citation cartels. Viewed from the perspective of Merton's scientific ethos, these practices undermine openmindedness, transparency, and a critical approach in research. We present some recommendations for ethically correct citations in the conclusion of this paper.

Přiložené soubory