Detailed Information on Publication Record
2020
Metaethics of Human Rights: An Expressivist Approach
SOBEK, TomášBasic information
Original name
Metaethics of Human Rights: An Expressivist Approach
Name in Czech
Metafyzika lidských práv: Expresivistický přístup
Authors
SOBEK, Tomáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Rechtstheorie, Německo - Berlin, Duncker & Humblot, 2020, 0034-1398
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50501 Law
Country of publisher
Germany
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14220/20:00118771
Organization unit
Faculty of Law
Keywords (in Czech)
lidská práva; metafyzika; metaetika; expresivismus
Keywords in English
human rights; metaphysics; metaethics; expressivism
Tags
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 31/3/2022 14:40, Mgr. Petra Georgala
V originále
Moral objectivity can be understood in different ways. I will compare two approaches here. The metaphysical realism presupposes a strong conception of moral objectivity. According to this view, human rights are not only morally justified claims of people, but they are somehow built into the world itself. On the other hand, the expressivism prefers a weaker conception of moral objectivity which can be explained by the very nature of moral reasoning. In any process of moral justification, speakers express their moral attitudes that presuppose the claim to objectivity. The disadvantage of metaphysical realism is the epistemic uncertainty about the existence and content of moral reality. This permanent doubt has a perilous potential to slip into deep moral scepticism. I will conclude that human rights are objective at least in the weaker sense. The objectivity of human rights is nothing supernatural, it is an entirely human matter. This weak conception of objectivity is not encoded in non-natural reality, but rather in the way we think and talk about human rights.
In Czech
V tomto textu se budu věnovat otázce, zda lidská práva jakožto morální práva existují objek-tivně. Tato otázka má velký praktický význam, protože přiznání lidských práv by nemělo zá-viset na něčím rozmaru. Morální objektivitu lze chápat různými způsoby. Metafyzický realis-ta uvažuje morální objektivitu v silném smyslu. To znamená, že předpokládá existenci mo-rálních faktů metafyzické povahy. Expresivista preferuje slabší koncepci morální objektivity. Tu lze vysvětlit morálními postoji druhého řádu, které jsou jedním z definičních znaků jazyka lidských práv. Nevýhodou metafyzického realismu je epistemická nejistota, zda vůbec existu-je něco takového jako metafyzická morální realita, resp. jaký má obsah. Tato trvalá nejistota má potenciál k morální skepsi. Své úvahy dovedu k závěru, že lidská práva jsou objektivní alespoň ve slabším smyslu. Objektivita lidských práv je veskrze lidská záležitost. Není zakó-dovaná v metafyzické realitě, ale ve způsobu, jakým o lidských právech myslíme a mluvíme. Jestliže máme pochybnosti, pak jediné, co potřebujeme, je lepší sebe-porozumění. Tento zá-věr je optimistický, neboť znamená, že lidská práva jsou objektivní bez ohledu, zda existuje morální realita v metafyzickém smyslu. Navíc, metafyzický realista může přijmout expresi-vistické řešení jako dobrou volbu pro případ ztráty své víry.
Links
GA20-10464S, research and development project |
|