C 2021

Singing Doors : Images, Space, and Sound in the Santa Sabina Narthex

FOLETTI, Ivan

Základní údaje

Originální název

Singing Doors : Images, Space, and Sound in the Santa Sabina Narthex

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

New York, Icons of Sound : Voice, Architecture and Imagination in Medieval Art, od s. 19-39, 21 s. Music and Visual Culture, 1, 2021

Nakladatel

Taylor & Francis Group

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/21:00120781

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-0-367-44087-9

Klíčová slova anglicky

Acoustic Properties; Doors of Santa Sabina; Images; Christian Initiation; Late Antique Rome

Štítky

Změněno: 18. 4. 2021 14:29, prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D.

Anotace

V originále

The purpose of this paper is to reflect on a key monument from late antiquity with a fresh perspective. The famous wooden door of the Basilica of Santa Sabina on the Aventine Hill was mostly likely made between the pontificates of Celestine I (421-431) and Sixtus III (431-440). I’ve recently dedicated a monographic study to this object. However, recent discoveries made in collaboration with Roberto Saccuman, who directed the door’s latest restoration, lead me to expand and partly modify the overview proposed there.Below, I would like to first summarize the results of my research on the door’s function and decoration, lending particular attention to liturgical and ritual practices. Second, I would like to focus on the new findings, which have, unexpectedly, introduced musical and phonic aspects into the discussion.