Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1688928, author = {Černý, Michal}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, keywords = {Digital competence; DigComp; quality research; competence; university}, language = {cze}, issn = {2533-7882}, journal = {Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání}, title = {Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu}, url = {https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2020/10/03_Cerny.pdf}, volume = {4}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1688928 AU - Černý, Michal PY - 2020 TI - Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu JF - Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání VL - 4 IS - 1 SP - 43-62 EP - 43-62 PB - Karlova univerzita - Pedagogická fakulta SN - 25337882 KW - Digital competence KW - DigComp KW - quality research KW - competence KW - university UR - https://pages.pedf.cuni.cz/gramotnost/files/2020/10/03_Cerny.pdf N2 - Cílem empirické studie je identifikovat, jak si studenti filozofické fakulty představují digitálně gramotného člověka, respektive analyzovat jejich myšlenkové odchylky od Evropského rámce digitálních kompetencí, se kterým studenti v průběhu semestru pracovali. Studie je založena na dotaznících, které studenti v závěru semestru zpracovali – jde celkem o 108 odpovědí na otázku „Jak si představujete digitálně kompetentního člověka?“. Tyto odpovědi byly analyzovány abduktivně, pomocí otevřeného kódování a byla identifikována jistá vyvstávající témata, která mají silný vztah k základním teoretickým východiskům našeho zkoumání, což je předmětem diskuse článku. Výzkumným vzorkem byli studenti dvou kurzů primárně studující na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Mezi nejzajímavější zjištění lze zařadit především skutečnost, že studenti vnímají digitální kompetence silně provázaně se světem smyslové zkušenosti. Není pro ně žádná ostrá hranice mezi online a offline, mezi školou (prací) a osobním životem. Kompetence je pro ně uskutečňována v jednotném prostředí, ve kterém se pohybují a žijí. Kompetence je pro studenty schopnost řešit určitý problém, před který jsou postaveni. Námi provedená empirická studie je první z několika výzkumných sond, které na toto téma chceme provádět. Ukazuje, že studenti téma digitálních kompetencí jistým způsobem reflektují a současně že nemají potřebu přebírat DigComp jako jeden z možných modelů, ale že usilují o vlastní kritické posouzení toho, kdo je digitálně gramotný a proč. ER -
ČERNÝ, Michal. Reflexe evropského rámce digitálních kompetencí studenty (především) Filozofické fakulty MU optikou kvalitativního výzkumu. \textit{Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání}. Praha: Karlova univerzita - Pedagogická fakulta, 2020, roč.~4, č.~1, s.~43-62. ISSN~2533-7882.
|