LEE, Lenka a Ondřej KRAJTL. Pojmová periferie: poznámky k dynamice některých estetických kategorií. In Estetika centra a periférie. Centrum a periférie estetiky. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenská asociácia pre estetiku, 2020, s. 99-107. ISBN 978-80-972624-3-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pojmová periferie: poznámky k dynamice některých estetických kategorií
Název anglicky The Periphery of Concepts: Notes on Dynamics of Some Aesthetic Catego­ries
Autoři LEE, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Ondřej KRAJTL (203 Česká republika, domácí).
Vydání Prvé vydanie. Bratislava, Estetika centra a periférie. Centrum a periférie estetiky, od s. 99-107, 9 s. 2020.
Nakladatel Slovenská asociácia pre estetiku
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW webová stránka konference
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00116822
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-972624-3-3
Klíčová slova česky Sianne Ngaiová; Hugo ze Svatého Viktora; ztřeštěné; roztomilé; zajímavé
Klíčová slova anglicky Sianne Ngai; Hugh of St Victor; zany; cute; interesting
Štítky Hugo od svatého Viktora, Ngai, rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 2. 3. 2021 09:43.
Anotace
V knize Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting pojednává Sianne Ngaiová o svých vybraných estetických kategoriích, které v minulosti stá- ly na okraji zájmu estetické teorie, ale v postmoderní kapitalistické společnosti se staly klíčovými nástroji evaluace nejen umělecký děl. Tyto kategorie jsou podle ní spojeny se současnými společenskými procesy – produkcí, recepcí a distribucí kul- turních artefaktů, což jasně reflektuje současnou společenskou dynamiku. S od- kazem na společenský, ekonomický i historický kontext, v němž dnes popisujeme konzumovaná díla jako ztřeštěná, roztomilá a zajímavá, můžeme dle Ngaiové pozo- rovat reprezentační praktiky a také specifické způsoby percepce i myšlení. V este- tických kategoriích se tedy odrážejí normy i hodnoty dané doby a skrze přesuny kategorií mezi periferií a centrem lze budovat historicky ukotvené vymezení esteti- ky, jejího zájmu a klíčových problémů v průběhu času. Předkládaný příspěvek cha- rakterizuje dynamiku, kterou popisuje Ngaiová v postmoderní teorii i praxi, a uká- že, že tato proměnlivost není záležitostí výhradně dneška, ale jejím prostřednictvím můžeme zkoumat také historické epochy a proměny kultury. Kromě kategorií, s ni- miž pracuje Ngaiová, zaměříme pozornost na klasické „velké“ estetické kategorie, které nabízí spis O třech dnech (De tribus diebus) středověkého myslitele Hugona ze Svatého Viktora. Pokusíme se nalézt průsečík mezi oběma autory, které od sebe dělí téměř tisíc let.
Anotace anglicky
The Periphery of Concepts: Notes on Dynamics of Some Aesthetic Catego­ ries. – In her book Our Aesthetic Categories: Zany, Cute, Interesting, Sianne Ngai deals with her choice of aesthetic categories, which in the past was in the periphery of the interest of aesthetic theory, but, in the postmodern capitalist society, became key tools for evaluating (not only) works of art. These categories are, according to her, connected with the current social processes – the production, the reception and the distribution of cultural artefacts – which distinctly reflect current social dyna- mics. With reference to a social, economic and historical context in which we to- day describe the consumed works as zany, cute and interesting, according to Ngai, we can observe the representational practices and also a specific way of thinking and perception. The aesthetic categories thus reflect the norms and values of a cer- tain epoch and through transfers of the categories between periphery and cen- ter, the historically anchored determination of the aesthetics, its interest and key problems over time can be established. The submitted contribution characterizes the dynamics which Ngai describes in theory and practice, and shows that through this variability also historical epochs and cultural changes can be examined. Aside from the categories which are treated by Ngai, we will focus on the classical “big” aesthetic categories treated by the medieval scholar Hugh of St Victor in his treat­ ise On the Three Days (De tribus diebus). We are attempting to find an intersec- tion point between the concepts of aesthetic of authors living almost a thousand years apart.
Návaznosti
MUNI/A/1218/2019, interní kód MUNázev: Estetické a etické normy a hodnoty v sociální interakci (Akronym: EENHSI)
Investor: Masarykova univerzita, Estetické a etické normy a hodnoty v sociální interakci, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 8. 10. 2024 20:24