J 2020

On the Topic Role Models for Young People in Visual Media and History Education: Czechoslovakia 1948–1989

ŠTĚPÁNEK, Kamil

Basic information

Original name

On the Topic Role Models for Young People in Visual Media and History Education: Czechoslovakia 1948–1989

Name in Czech

K výchovným vzorům mládeže ve vizuálních médiích a dějepisné edukaci: Československo 1948-1989

Authors

ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

CZECH - POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, BRNO, MASARYK UNIV, FAC EDUCATION, 2020, 1803-6546

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

60101 History

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14410/20:00116915

Organization unit

Faculty of Education

UT WoS

000594633200003

Keywords in English

communist regime; propaganda; youth; educational patterns; visual media; ideological indoctrination; Czechoslovakia 1948–1989.

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 28/1/2021 15:23, Dana Nesnídalová

Abstract

V originále

The text of the paper aims to analyse selected educational patterns from contemporary visual media (Czechoslovakia 1948–89) – postage stamps, posters, comics or caricatures aimed at the target group of young people. For the totalitarian communist regime, the youth represented an easily educated bearer of ideas and the prospects of maintaining the regime in the generations to come. The didactic application of these patterns in history education represents a suitable alternative to media education.

In Czech

Text příspěvku si klade za cíl analyzovat vybrané výchovné vzory z dobových vizuálních médií (Československo 1948-89) – poštovních známek, plakátů, komiksů nebo karikatur směřující k cílové skupině mládeže. Pro totalitní komunistický režim mládež představovala snadno vychovatelného nositele ideí i perspektivu udržení režimu v následujících generacích. Didaktická aplikace v dějepisné edukaci představuje vhodnou alternativu mediální výchovy.