Detailed Information on Publication Record
2020
On the Topic Role Models for Young People in Visual Media and History Education: Czechoslovakia 1948–1989
ŠTĚPÁNEK, KamilBasic information
Original name
On the Topic Role Models for Young People in Visual Media and History Education: Czechoslovakia 1948–1989
Name in Czech
K výchovným vzorům mládeže ve vizuálních médiích a dějepisné edukaci: Československo 1948-1989
Authors
ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
CZECH - POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, BRNO, MASARYK UNIV, FAC EDUCATION, 2020, 1803-6546
Other information
Language
English
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
60101 History
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/20:00116915
Organization unit
Faculty of Education
UT WoS
000594633200003
Keywords in English
communist regime; propaganda; youth; educational patterns; visual media; ideological indoctrination; Czechoslovakia 1948–1989.
Tags
International impact, Reviewed
Změněno: 28/1/2021 15:23, Dana Nesnídalová
V originále
The text of the paper aims to analyse selected educational patterns from contemporary visual media (Czechoslovakia 1948–89) – postage stamps, posters, comics or caricatures aimed at the target group of young people. For the totalitarian communist regime, the youth represented an easily educated bearer of ideas and the prospects of maintaining the regime in the generations to come. The didactic application of these patterns in history education represents a suitable alternative to media education.
In Czech
Text příspěvku si klade za cíl analyzovat vybrané výchovné vzory z dobových vizuálních médií (Československo 1948-89) – poštovních známek, plakátů, komiksů nebo karikatur směřující k cílové skupině mládeže. Pro totalitní komunistický režim mládež představovala snadno vychovatelného nositele ideí i perspektivu udržení režimu v následujících generacích. Didaktická aplikace v dějepisné edukaci představuje vhodnou alternativu mediální výchovy.