2020
Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
SVOBODOVÁ, Hana, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHTZákladní údaje
Originální název
Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku
Název anglicky
The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia
Autoři
SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Geografie, Česká geografická společnost, 2020, 1212-0014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.744
Kód RIV
RIV/00216224:14410/20:00114458
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
UT WoS
000590318100005
Klíčová slova anglicky
perspectives of geography; geography education; university geography education; Catling’s typology; pre-service teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 10. 7. 2023 13:54, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
V originále
Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.
Anglicky
The position of geography in Czechia at all levels of education has been declining. In order to improve this situation, it is necessary to innovate university pre-service teachers’ training. It is necessary, however, to first examine Czech pre-service geography teachers’ perspectives of geography as a discipline – and their perspectives of geography teaching. The analytical framework of the study is based on Simon Catling’s typology of geography perspectives. The survey was conducted with 183 pre-service geography teachers at nine geography departments in eight Czech universities. In the questionnaire survey the respondents ranked seven statements belonging to the perspectives of geography as a discipline and to geography teaching. In general, the most commonly held perspectives of geography as a discipline were “Interactionist”, “Earthist”, and “Globalist”. The “Globalist” perspective predominantly concerns perspectives of geography teaching. Research findings are used to formulate recommendations for the remedy of the image of geography.
Návaznosti
GA18-08315S, projekt VaV |
|