J 2020

Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku

SVOBODOVÁ, Hana, Michaela SPURNÁ a Petr KNECHT

Základní údaje

Originální název

Pojetí geografie a geografického vzdělávání u studentů učitelství v Česku

Název anglicky

The perspectives of geography, and geography teaching, in secondary pre-service teachers in Czechia

Autoři

SVOBODOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela SPURNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KNECHT (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Geografie, Česká geografická společnost, 2020, 1212-0014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.744

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00114458

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000590318100005

Klíčová slova anglicky

perspectives of geography; geography education; university geography education; Catling’s typology; pre-service teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 10. 7. 2023 13:54, Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.

Anotace

V originále

Pozice geografie v Česku na všech stupních vzdělávání dlouhodobě ustupuje. Aby bylo možné postupně inovovat univerzitní přípravu budoucích učitelů zeměpisu, je třeba nejprve zjistit, jaká mají studenti učitelství přesvědčení o významu geografie jako vědního oboru a jak zdůvodňují potřebnost geografického vzdělávání. Analytický rámec studie je založen na typologii kategorií pojetí geografie a geografického vzdělávání Simona Catlinga. Dotazníkové šetření mezi studenty učitelství geografie na všech fakultách připravujících budoucí učitele zeměpisu bylo realizováno s 183 studenty učitelství zeměpisu na devíti katedrách geografie na osmi českých univerzitách. Podle výsledků šetření byli respondenti zařazeni do jedné ze 7 perspektiv geografie jako oboru, tak výuky geografie. Nejčetněji zastávané pojetí geografie jako oboru bylo interakcionistické, earthistické a globalistické. Globalistické pojetí bylo dominantní pojetí výuky zeměpisu.

Anglicky

The position of geography in Czechia at all levels of education has been declining. In order to improve this situation, it is necessary to innovate university pre-service teachers’ training. It is necessary, however, to first examine Czech pre-service geography teachers’ perspectives of geography as a discipline – and their perspectives of geography teaching. The analytical framework of the study is based on Simon Catling’s typology of geography perspectives. The survey was conducted with 183 pre-service geography teachers at nine geography departments in eight Czech universities. In the questionnaire survey the respondents ranked seven statements belonging to the perspectives of geography as a discipline and to geography teaching. In general, the most commonly held perspectives of geography as a discipline were “Interactionist”, “Earthist”, and “Globalist”. The “Globalist” perspective predominantly concerns perspectives of geography teaching. Research findings are used to formulate recommendations for the remedy of the image of geography.

Návaznosti

GA18-08315S, projekt VaV
Název: Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů
Investor: Grantová agentura ČR, Pojetí geografie a geografického vzdělávání: pohled učitelů