J 2020

Why targeting matters : The apprenticeship program for youth in the Czech Republic

HORA, Ondřej a Tomáš SIROVÁTKA

Základní údaje

Originální název

Why targeting matters : The apprenticeship program for youth in the Czech Republic

Autoři

HORA, Ondřej (203 Česká republika, domácí) a Tomáš SIROVÁTKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Social Policy and Administration, Hoboken, Blackwell, 2020, 0144-5596

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50602 Public administration

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 2.738

Kód RIV

RIV/00216224:14230/20:00116992

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

UT WoS

000526999200001

Klíčová slova česky

aktivní politika zaměstnanosti; Česká republika; znevýhodněné skupiny

Klíčová slova anglicky

active labour market policy; Czechia; disadvantaged groups

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 11. 2020 13:46, Mgr. Blanka Farkašová

Anotace

V originále

In this paper, we analyze the targeting and outcomes of the apprenticeship program implemented under the Youth Guarantee/YG scheme in the Czech Republic. We examine the outcomes and targeting using counterfactual impact evaluation (quasi experimental design) of the apprenticeship program on the basis of administrative data from the Czech Employment Office. The implementation strategy is analyzed using various policy documents. The findings indicate that the program is apparently targeted at those groups of young people who are less disadvantaged as regards education level and previous unemployment experience. At the same time, paradoxically, the effects in terms of outflows from the unemployment register are weak for the short term and medium term unemployed, as well as for low skilled and high skilled youth, and stronger effects are evident in the case of long term unemployed and medium skilled youth. The failures in targeting and in adjusting the program to the needs of more vulnerable groups of youth are due to an inconsistent implementation strategy of Czech Public Employment Services.

Návaznosti

649395, interní kód MU
Název: NEGOTIATE - Negotiating early job-insecurity and labour market exclusion in Europe (Akronym: NEGOTIATE)
Investor: Evropská unie, NEGOTIATE - Negotiating early job-insecurity and labour market exclusion in Europe, Europe in a changing world - inclusive, innovative and reflective Societies (Societal Challenges)

Přiložené soubory

Why_targeting_matters.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru