HLAĎO, Petr. Absolventi středního odborného vzdělávání na trhu práce – co zvyšuje jejich šanci na získání zaměstnání? In Konference „Kariérové poradenství a vzdělávání ve světě vzhůru nohama, 20. a 21. listopadu 2020, Euroguidance a ČZU, Praha. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Absolventi středního odborného vzdělávání na trhu práce – co zvyšuje jejich šanci na získání zaměstnání?
Název anglicky Vocational education and training graduates in the labor market—What increases their chances of getting a job?
Autoři HLAĎO, Petr.
Vydání Konference „Kariérové poradenství a vzdělávání ve světě vzhůru nohama, 20. a 21. listopadu 2020, Euroguidance a ČZU, Praha, 2020.
Další údaje
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Klíčová slova česky zaměstnanost; nezaměstnanost; absolventi
Klíčová slova anglicky employment; unemployment; graduates
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Změněno: 20. 11. 2020 16:54.
Anotace
Segment středního odborného vzdělávání je typický tím, že absolventi získávají po jeho úspěšném ukončení odbornou kvalifikaci pro výkon profese a značná část z nich vstupuje přímo na trh práce. V současné době jsou kariérové cesty těchto absolventů stále méně přímočaré a předvídatelné, což způsobuje, že se mladí lidé při zvládání přechodu ze školy na trh práce potýkají s vyššími nároky a novými či neočekávanými výzvami. Absolventi jsou navíc ve většině vyspělých zemí z hlediska ohrožení nezaměstnaností rizikovou skupinou, neboť mají minimální pracovní zkušenosti a chybí jim pracovní návyky, které zaměstnavatelé požadují. Stejně jako většina životních přechodů je i přechod ze školy na trh práce ovlivněn řadou institucionálních, kulturních, sociálních a ekonomických okolností a faktorů, jako jsou struktura vzdělávacího systému, míra a struktura zaměstnanosti i nezaměstnanosti, které tvoří rámec zkušenosti jedince vstupujícího na trh práce. Hlavní otázkou, na kterou však budeme hledat odpověď, je, zdali a v jakých charakteristikách se liší zaměstnaní a nezaměstnaní absolventi středního odborného vzdělávání, a které faktory zvyšují jejich šanci na získání zaměstnaneckého statusu. Domníváme se, že na základě těchto znalostí by bylo možné žákům a studentům na středních školách poskytnout potřebnou pomoc a zdroje, které by jim umožnily úspěšně se vypořádat s přechodem ze školy na trh práce, a tím předejít jejich nezaměstnanosti.
Anotace anglicky
After completing vocational education and training (VET), graduates acquire a qualification for performing a particular and specific job. Therefore, a significant number of VET graduates enter employment. Nowadays, such graduates' career trajectories are becoming increasingly non-linear and unpredictable, causing young people to face greater demands and challenges when coping with the school-to-work transition. Besides, VET graduates are at a higher risk of unemployment in most developed countries because they have little professional work experience and lack the work habits required by employers. Like many other life transitions, the transition from school to the labor market is affected by several institutional, cultural, social, and economic circumstances and factors (such as the structure of the educational system, employment or unemployment rates, etc.), which represent the framework of the experience of an individual entering the labor market. However, the main answer we will look for is whether and in what characteristics the differences between employed and unemployed VET graduates are and which factors increase their chances of getting a job. Based on this knowledge, we believe that it would be possible to provide VET students with the necessary assistance and resources to enable them to cope successfully with the school-to-work transition, thereby preventing their unemployment.
Návaznosti
GA18-07537S, projekt VaVNázev: Kariérová adaptabilita absolventů odborných vyšších sekundárních škol v období přechodu ze školy do práce
Investor: Grantová agentura ČR, Career adaptability of vocational upper-secondary school graduates during the school-to-work transition
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 11:24