2020
Naturalizace klasického morálního charakteru
BRÁZDIL, JanZákladní údaje
Originální název
Naturalizace klasického morálního charakteru
Název anglicky
Naturalization of classical moral character
Autoři
BRÁZDIL, Jan
Vydání
Filozofie za horizontem událostí 2020, 19. – 20. listopadu 2020, Brno, 2020
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
morální charakter; ctnost; fronésis; předpojatost; heuristika; Aristotelés; eudaimonia
Klíčová slova anglicky
moral character; virtue; phronesis; bias; heuristic; Aristotle; eudaimonia
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2021 23:08, Ing. Mgr. Zdeňka Jastrzembská, Ph.D.
V originále
Mezi lety 1998 a 2010 probíhala živá diskuze, ve které se kritici z pozice psychologických věd snažili zpochybnit empirickou adekvátnost klasického konceptu morálního charakteru (tj. ctnosti). Již během této diskuze se objevovaly snahy o přiblížení klasické teorie současné empirii. A i když diskuze nebyla uspokojivě ukončena a kritika obhájena, tyto tendence pokračovaly a dále pronikaly do stěžejních děl zabývajících se tématem morálního charakteru. Cílem příspěvku je představit, a především kriticky zhodnotit způsoby, jakými mohou současné psychologické vědy aktualizovat a doplnit klasický koncept morálního charakteru. V příspěvku vycházím a reaguji na konkrétní snahy o rehabilitaci Aristotelovy etické teorie, které se mimo jiné opírají o terminologii a obecné závěry psychologických věd (Russell 2009, Annas 2011, Kamtekar 2012). V první řadě posoudím pojmovou adekvátnost některých nově použitých termínů, které mají nahradit termíny klasické. Ukážu, že i když jsou některé klasické termíny právem považovány za problematické s ohledem na jejich konceptuální uchopení, jsou nové termíny významově chudší a jejich zastoupení oslabuje danou teorii, jíž jsou původní pojmy součástí. Současně se zaměřím na psychologické jevy, které jsou souhrnně představovány jako zdroj pro potenciální rozšíření klasického pojetí rozumnosti (tj. praktické moudrosti), která je stěžejní součástí klasického pojetí morálního charakteru. Na základě vlastní typologie („podpora“ a „kultivace“) rozliším dva způsoby, jakými může být na základě promyšlení těchto jevů rozšířen koncept rozumnosti, a ukážu tak, že některá z těchto rozšíření mají nižší teoretickou hodnotu pro koncepty morálního charakteru než jiná.
Anglicky
Between 1998 and 2010, a lively discussion took place, in which critics from a position of psychological sciences tried to question the empirical adequacy of the classical concept of moral character (i.e. virtue). Already during this discussion, efforts were made to bring classical theory closer to contemporary empiricism. And although the discussion was not satisfactorily concluded and the criticism supported, these tendencies continued and found their way into key works issuing the moral character. The aim of the presentation is to present and, above all, critically evaluate the ways in which contemporary psychological sciences can update the classical concept of moral character. In this presentation I proceed to and respond to specific efforts to rehabilitate Aristotle's ethical theory, which are based, among other things, on the terminology and general conclusions of the psychological sciences (Russell 2009, Annas 2011, Kamtekar 2012). First of all, I will assess a conceptual adequacy of some newly used terms, which are to replace the classic terms. I will show that although some classical terms are rightly considered problematic with respect to their conceptual grasp, the new terms are semantically poorer and their representation weakens the theory of which the original terms are a part of. At the same time, I will focus on psychological phenomena, which are collectively presented as a source for the potential extension of the classical concept of rationality (i.e. practical wisdom), which is a key part of the classical concept of moral character. Based on my own typology ("support" and "cultivation"), I will distinguish two ways in which the concept of phronesis can be extended by considering these phenomena, showing that some of these extensions have lower theoretical value for moral concepts than others.
Návaznosti
MUNI/A/0878/2019, interní kód MU |
|