D 2020

Nejstarší lžidimitrijovská dramata v západní Evropě a vliv náboženství na jejich uchopení

DUPALOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Nejstarší lžidimitrijovská dramata v západní Evropě a vliv náboženství na jejich uchopení

Název anglicky

The Earliest False-Dmitry Plays in Western Europe and the Influence of Religion on Understanding Them

Autoři

DUPALOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Mladá slavistika V : slavistická badatelská dílna, od s. 21-32, 12 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60206 Specific literatures

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00117094

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-210-9703-2

Klíčová slova anglicky

false Dmitry I; Pseudo-Demetrius I; the Pseudo-Demetrius theme plays; the pretender; Lope de Vega; John Fletcher

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 3. 2021 09:11, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Předložená studie se zabývá stručným popisem vybraných lžidimitrijovských dramat (tj. dramat, jejichž děj zobrazuje některou kapitolu ze života samozvance Lžidimitrije I.) napsaných v západní Evropě, konkrétně v Itálii, Španělsku a Anglii, přibližně do konce období baroka. Kromě výkladu vybraných her se práce věnuje také pramenům, které dramatici pro seznámení se s kýženou látkou studovali a jež hrály zásadní roli při formování pohledu autora na dané téma a postavu Lžiimitrije. V neposlední řadě je zde nadnesena otázka vlivu náboženské příslušnosti autora na vnímání (Lži)Dimitrije – zásadní roli při formování pohledu na tuto postavu sehrály jezuitské prameny, ze kterých čerpali především autoři katolických zemí (zde z Itálie a Španělska), oproti tomu v protestantské Anglii byla široce dostupná řada cestopisů a postřehů od osob, které v Moskvě pobývaly, což vedlo k odlišnému přístupu dramatiků k látce.

Anglicky

The study deals with a brief description of some of the False Dmitry plays (i.e., plays with a plot that describes a part of the life of the first False Dmitry, or Dmitry Samozvanets) written in Western Europe—specifically in Italy, Spain and England—before the end of the Baroque period. Apart from the selected plays and their interpretations, the paper also focuses on various sources studied by the playwrights to get to know the theme and figure of the False Dmitry. Last but not least, the paper focuses on the authors’ religions and any potential impact their religious affiliations may have had on forming the authors’ views of (the False) Dmitry. A major role was played by Jesuit sources, which were studied predominantly by authors from Catholic countries (Italy and Spain), whereas in England, which was Protestant, various travelogues and information from people who had been to Moscow were available, which resulted in a different approach to the theme by the playwrights.

Návaznosti

MUNI/A/0900/2019, interní kód MU
Název: Slavistická badatelská dílna
Investor: Masarykova univerzita, Slavistická badatelská dílna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty