HLAĎO, Petr. Předčasné odchody ze škol - výzkum. In Cesta kariérového poradenství: Konference na podporu rozvoje kariérového poradenství na školách Pardubického kraje, 18. - 19. března 2019, Seč. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Předčasné odchody ze škol - výzkum
Název anglicky Inter-School Mobility in Middle Vocational Schooling
Autoři HLAĎO, Petr.
Vydání Cesta kariérového poradenství: Konference na podporu rozvoje kariérového poradenství na školách Pardubického kraje, 18. - 19. března 2019, Seč, 2019.
Další údaje
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky meziškolní mobilita; non-normativní přechody;, reaktivní změna školy
Klíčová slova anglicky inter-school mobility; non-normative transfer; reactive change of school
Změnil Změnil: doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D., učo 12270. Změněno: 10. 12. 2020 19:13.
Anotace
Aktuálním problémem ve středním odborném školství je narůstající meziškolní mobilita žáků. Cílem přednášky je proto zjistit příčiny vedoucí k reaktivním non-normativním přestupům žáků na jinou střední školu, dále identifikovat strategie žáků a jejich dopady na meziškolní mobilitu. Zvolen byl kvalitativní přístup s využitím metody ohniskových skupin a polostrukturovaných rozhovorů. Sběr dat proběhl v říjnu 2017 a respondenty bylo 31 žáků, kteří v průběhu svého středoškolského vzdělávání alespoň jedenkrát změnili školu z jiného důvodu než změny bydliště. Ve studii je zachycena a objasněna meziškolní mobilita žáků jako vývojový proces, jehož kořeny mohou u některých žáků zasahovat až do kariérového rozhodování na základní škole, dále byly popsány dvě kategorie možných příčin meziškolní mobility a především odkryty neefektivní žákovské strategie, které mohou vést k reaktivním non-normativním přestupům na jinou střední školu. V závěru jsou nastíněna doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace anglicky
One current problem in middle vocational education is the growing number of pupils moving between schools. Th e study aims to ascertain the reasons behind reactive non-normative moves by pupils to another middle school, and also to identify the strategies of pupils and their effects on inter-school mobility. A qualitative approach was chosen using the methods of focus groups and semi-structured interviews. Th e collection of the data took place in October 2016 and the respondents were 31 pupils who had changed schools at least once in the course of their middle school education for a reason other than moving house. In the study inter-school mobility is identified and explored as a developmental process with roots that in the case of some students may go back to career decisions made at basic school. Two categories of possible reasons for inter school mobility are described and there is discussion of identifi ed ineff ective pupil strategies that can lead to reactive non-normative moves to another middle schools. Recommendations for teacher practise are outlined in the conclusion.
VytisknoutZobrazeno: 4. 9. 2024 00:28