OBROVSKÁ, Jana, Lucie JARKOVSKÁ a Kateřina LIŠKOVÁ. ‘Since they are here in Czechia, they should talk in Czech’. Ethnicity in peer groups at school. Intercultural Education. 2021, roč. 32, č. 1, s. 62-82. ISSN 1467-5986. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/14675986.2020.1844511.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název ‘Since they are here in Czechia, they should talk in Czech’. Ethnicity in peer groups at school
Autoři OBROVSKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí), Lucie JARKOVSKÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina LIŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Intercultural Education, 2021, 1467-5986.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00118795
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1080/14675986.2020.1844511
UT WoS 000598631700001
Klíčová slova česky etnicita; vzdělávání; migrace; etnografie; Česko
Klíčová slova anglicky ethnicity; education; migration; ethnography; Czechia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 5. 1. 2022 13:38.
Anotace
Classrooms in Czechia are changing. What used to be a relatively ethnically homogeneous environment changed after 1989 and became much more diverse. How are children, both of Czech, as well as migrant origin, coping? What strategies do they use to negotiate their everyday lives in the classroom? We conducted an ethnographic study in two classes of one multicultural Czech elementary school and used an inductive analytical strategy. While the fifth grade was peaceful, the ninth graders were at war regarding language issues. We analysed ninth graders’ narratives of how this situation came into being and their explanations of whose attitudes needed to change. We identified strong pressure to fit in, exerted not only by majority classmates but also by some pupils with migrant backgrounds. In contrast, the fifth grade class revealed migrant children’s successful strategies of fitting in, which included helpfulness towards classmates, the development of strong social capital and compliance with authority. In ethnically heterogeneous classrooms, we identified a homogenising push to fit in and negative sanctions for standing out.
Návaznosti
GAP404/12/1487, projekt VaVNázev: Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin (Akronym: MOPED)
Investor: Grantová agentura ČR, Vzdělávací strategie dětí migrantů a dětí z etnických menšin
VytisknoutZobrazeno: 21. 6. 2024 11:25