JIRÁSEK, Michal a Irma MACHÁČOVÁ. Just knowing you do it: The unacknowledged role of social influence on decision-making. Online. In Petr Mikuš, Martin Cenek. Scientific Conference of Business Economics Management and Marketing. Brno: Masaryk University, 2019, s. 66-75. ISBN 978-80-210-9565-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Just knowing you do it: The unacknowledged role of social influence on decision-making
Autoři JIRÁSEK, Michal (203 Česká republika, garant, domácí) a Irma MACHÁČOVÁ (203 Česká republika).
Vydání Brno, Scientific Conference of Business Economics Management and Marketing, od s. 66-75, 10 s. 2019.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50204 Business and management
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Kód RIV RIV/00216224:14560/19:00117465
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-9565-6
Klíčová slova anglicky decision-making; social influence; behavioral factors; expert advice
Změnil Změnil: Ing. Michal Jirásek, Ph.D., učo 348079. Změněno: 21. 12. 2020 09:57.
Anotace
Social proof, isomorphism, imitation, or vicarious learning – these are just some examples of terms used to describe the powerful role of social influence on decision-making. However, while powerful, it is often unacknowledged. Be the reasons conscious (“I don’t want to tell you”) or unconscious (“I am not influenced by others”), social influence needs to have a prominent role in the research on organizational decision-making. In this study, we summarize some of the theoretical perspectives on the role of social influence in decision-making. Then, we provide a case study illustrating its effects and its unacknowledgement by decision-makers. Combining these two parts, we aim to highlight the need to carefully assess possible social influence in further studies of decision-making, regardless of narratives we obtain from individual decision-makers.
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 03:18