KNOTKOVÁ, Magdaléna a Wei-lun LU. Rendering, generalization and variation : On the use of multiple parallel texts as a comparative method in cognitive poetics. Cognitive Linguistic Studies. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2020, roč. 7, č. 1, s. 201-221. ISSN 2213-8722. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1075/cogls.00054.kno.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rendering, generalization and variation : On the use of multiple parallel texts as a comparative method in cognitive poetics
Autoři KNOTKOVÁ, Magdaléna (203 Česká republika, domácí) a Wei-lun LU (158 Tchaj-wan, garant, domácí).
Vydání Cognitive Linguistic Studies, Amsterdam, John Benjamins Publishing Company, 2020, 2213-8722.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117495
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1075/cogls.00054.kno
Klíčová slova anglicky construal; construction; generalization; parallel texts; stylistics
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Veronika Mattesová, učo 362464. Změněno: 19. 3. 2021 10:16.
Anotace
The article presents a case study of how the use of multiple parallel texts may be employed as a useful research method in cognitive poetics, using the English version of Alice’s Adventures in Wonderland and Through the Looking-Glass and its four published Czech versions as the samples. In the analysis, we examine the language of space in alternative verbalizations of the same literary scene across languages (English and Czech) and within the target language (Czech), and the different mental images invoked by the different ways of verbalizing the same scene. Our analysis shows that the use of multiple parallel texts can be a helpful research method in cognitive poetics, in the sense that the method is capable of providing naturalistic and representative linguistic evidence of how languages systematically differ, even for a domain as basic as space.
Návaznosti
MUNI/A/1204/2019, interní kód MUNázev: Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II (Akronym: ReComE 2020)
Investor: Masarykova univerzita, Researching Communication in English: Paradigms, Strategies, Developments - II, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 23:17