D 2020

Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti

Název anglicky

Play about Robots as Čapek's Test of Humanity

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Robot 100 : Sto rozumů, od s. 106-111, 6 s. 2020

Nakladatel

VŠCHT Praha

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

60405 Studies on Film, Radio and Television

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00117502

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7592-062-1

Klíčová slova česky

Karel Čapek; R.U.R.; 100 let; imitační hra; test lidskosti

Klíčová slova anglicky

Karel Čapek; R.U.R.; 100 anniversary; imitation game; test of humanity

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2021 13:24, Mgr. Zuzana Matulíková

Anotace

V originále

Interpreti Čapkovy hry o Robotech o ní obvykle uvažují jako o moderní verzi mýtu o stvoření člověka, převyprávěném do podoby dobrodružného příběhu s prvky vědecké fantastiky. Tento pohled je zcela legitimní a asi nejlépe koresponduje s příběhy o robotech stvořenými populární kulturou, stejně jako s roboty vznikajícími ve vědeckých a technických laboratořích. V příspěvku je představen opomíjený pohled na Čapkova Robota z hlediska teatrologie. Nejdříve jsou shrnuta historická fakta vztahující se ke světové premiéře hry R.U.R., Rossum’s Universal Robots a následně se zaměřujeme na intepretaci Robota jako divadelní znak. Mediálně specifická interpretace Robota jako dramatické postavy je podle našeho názoru klíčem k pochopení základního tématu hry, jímž je epistemologická nejistota tváří v tvář umělému člověku, kterou Čapek evokuje prostřednictvím rozehrání imitační hry člověk–stroj zahrnující nejen prostor jeviště, ale i hlediště.

Anglicky

The interpreters of Čapek's play about Robots usually think of it as a modern version of the myth of the creation of man, retold into the form of an adventure story with elements of science fiction. This view is completely legitimate and probably the best corresponds with stories about robots created by popular culture, as well as with robots created in scientific and technical laboratories. This article presents a neglected view of Čapek's Robot, which is elaborates on a point of view of theatrology. First, the historical facts related to the world premiere of R.U.R., Rossum’s Universal Robots are summarized, and then we focus on the interpretation of the Robot as a theatrical sign. In our opinion, the media-specific interpretation of Robot as a dramatic character is the key to understanding the core theme of the play, which is the epistemological uncertainty face to face to an artificial man, which Čapek evokes by playing a human-machine imitation game, which involves not only the stage but also the auditorium.

Návaznosti

MUNI/A/0887/2019, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty