2020
Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Hra o Robotech jako Čapkův test lidskosti
Název anglicky
Play about Robots as Čapek's Test of Humanity
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Robot 100 : Sto rozumů, od s. 106-111, 6 s. 2020
Nakladatel
VŠCHT Praha
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00117502
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7592-062-1
Klíčová slova česky
Karel Čapek; R.U.R.; 100 let; imitační hra; test lidskosti
Klíčová slova anglicky
Karel Čapek; R.U.R.; 100 anniversary; imitation game; test of humanity
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2021 13:24, Mgr. Zuzana Matulíková
V originále
Interpreti Čapkovy hry o Robotech o ní obvykle uvažují jako o moderní verzi mýtu o stvoření člověka, převyprávěném do podoby dobrodružného příběhu s prvky vědecké fantastiky. Tento pohled je zcela legitimní a asi nejlépe koresponduje s příběhy o robotech stvořenými populární kulturou, stejně jako s roboty vznikajícími ve vědeckých a technických laboratořích. V příspěvku je představen opomíjený pohled na Čapkova Robota z hlediska teatrologie. Nejdříve jsou shrnuta historická fakta vztahující se ke světové premiéře hry R.U.R., Rossum’s Universal Robots a následně se zaměřujeme na intepretaci Robota jako divadelní znak. Mediálně specifická interpretace Robota jako dramatické postavy je podle našeho názoru klíčem k pochopení základního tématu hry, jímž je epistemologická nejistota tváří v tvář umělému člověku, kterou Čapek evokuje prostřednictvím rozehrání imitační hry člověk–stroj zahrnující nejen prostor jeviště, ale i hlediště.
Anglicky
The interpreters of Čapek's play about Robots usually think of it as a modern version of the myth of the creation of man, retold into the form of an adventure story with elements of science fiction. This view is completely legitimate and probably the best corresponds with stories about robots created by popular culture, as well as with robots created in scientific and technical laboratories. This article presents a neglected view of Čapek's Robot, which is elaborates on a point of view of theatrology. First, the historical facts related to the world premiere of R.U.R., Rossum’s Universal Robots are summarized, and then we focus on the interpretation of the Robot as a theatrical sign. In our opinion, the media-specific interpretation of Robot as a dramatic character is the key to understanding the core theme of the play, which is the epistemological uncertainty face to face to an artificial man, which Čapek evokes by playing a human-machine imitation game, which involves not only the stage but also the auditorium.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|