J 2021

Cybersecurity Knowledge and Skills Taught in Capture the Flag Challenges

ŠVÁBENSKÝ, Valdemar, Pavel ČELEDA, Jan VYKOPAL a Silvia BRIŠÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Cybersecurity Knowledge and Skills Taught in Capture the Flag Challenges

Autoři

ŠVÁBENSKÝ, Valdemar (703 Slovensko, garant, domácí), Pavel ČELEDA (203 Česká republika, domácí), Jan VYKOPAL (203 Česká republika, domácí) a Silvia BRIŠÁKOVÁ (703 Slovensko, domácí)

Vydání

Computers & Security, Elsevier, 2021, 0167-4048

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

10201 Computer sciences, information science, bioinformatics

Stát vydavatele

Nizozemské království

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 5.105

Kód RIV

RIV/00216224:14610/21:00120890

Organizační jednotka

Ústav výpočetní techniky

UT WoS

000613150400007

Klíčová slova anglicky

cybersecurity education; security training; capture the flag; curricular guidelines

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2022 14:06, Mgr. Alena Mokrá

Anotace

V originále

Capture the Flag challenges are a popular form of cybersecurity education, where students solve hands-on tasks in an informal, game-like setting. The tasks feature diverse assignments, such as exploiting websites, cracking passwords, and breaching unsecured networks. However, it is unclear how the skills practiced by these challenges match formal cybersecurity curricula defined by security experts. We explain the significance of Capture the Flag challenges in cybersecurity training and analyze their 15,963 textual solutions collected since 2012. Based on keywords in the solutions, we map them to well-established ACM/IEEE curricular guidelines to understand which skills the challenges teach. We study the distribution of cybersecurity topics, their variance in different challenge formats, and their development over the past years. The analysis showed the prominence of technical knowledge about cryptography and network security, but human aspects, such as social engineering and cybersecurity awareness, are neglected. We discuss the implications of these results and relate them to contemporary literature. Our results indicate that future Capture the Flag challenges should include non-technical aspects to address the current advanced cyber threats and attract a broader audience to cybersecurity.

Návaznosti

EF16_019/0000822, projekt VaV
Název: Centrum excelence pro kyberkriminalitu, kyberbezpečnost a ochranu kritických informačních infrastruktur
MUNI/A/1527/2020, interní kód MU
Název: Aplikovaný výzkum na FI: softwarové architektury kritických infrastruktur, bezpečnost počítačových systémů a zpracování senzorových dat (Akronym: SVFI-SSS)
Investor: Masarykova univerzita, Aplikovaný výzkum na FI: softwarové architektury kritických infrastruktur, bezpečnost počítačových systémů a zpracování senzorových dat
MUNI/A/1549/2020, interní kód MU
Název: Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 21 (Akronym: SKOMU)
Investor: Masarykova univerzita, Zapojení studentů Fakulty informatiky do mezinárodní vědecké komunity 21

Přiložené soubory