Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1721877, author = {Kokeš, Radomír D.}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, keywords = {aesthetic film history; poetics of cinema; concept of a regional cinema; Czech cinema; Barrandov; the introduction of sound}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace}, title = {Česká kinematografie jako regionální poetika : Otázky kontinuity a počátky studiové produkce}, url = {https://www.iluminace.cz/index.php/cz/}, volume = {roč. 32}, year = {2020} }
TY - JOUR ID - 1721877 AU - Kokeš, Radomír D. PY - 2020 TI - Česká kinematografie jako regionální poetika : Otázky kontinuity a počátky studiové produkce JF - Iluminace VL - roč. 32 IS - 3 SP - 5-40 EP - 5-40 PB - Národní filmový archiv SN - 0862397X KW - aesthetic film history KW - poetics of cinema KW - concept of a regional cinema KW - Czech cinema KW - Barrandov KW - the introduction of sound UR - https://www.iluminace.cz/index.php/cz/ L2 - https://www.iluminace.cz/index.php/cz/ N2 - Na nejobecnější úrovni se studie ptá, co obnáší psát estetické dějiny české kinematografie, když se pokouší načrtnout možnosti výzkumného projektu poetiky české kinematografie, a to na příkladu období do otevření Barrandova v roce 1933. Poetika kinematografie zkoumá principy filmové výstavby, a to ve vztahu (a) k jednotlivým dílům a skupinám děl a (b) k empirickým podmínkám vzniku těchto děl. Článek v souladu s těmito východisky tvrdí, že pro takový projekt je určující vnitřní soudržnost zvoleného korpusu i vzorku. Česká kinematografie představuje značně různorodou sumu filmů, ovšem vymezíme-li výzkumný korpus na základě jednoho převažujícího jazyka, dominantního místa výroby i natáčení a preferovaného typu distribuce, lze dospět právě k logicky soudržnému korpusu filmů usilujících o funkčně srovnatelné cíle. Tento korpus je vymezen jako regionální kinematografie a závěry od jeho výzkumu odvozené jako regionální poetika. V další části článek polemizuje s dvěma běžnými způsoby vysvětlování estetických dějin české kinematografie, a to pomocí nějakého již etablovaného systému stylistických a narativních norem, případně pomocí stylistických a narativních norem mezinárodních. Činí tak prostřednictvím úvah o tzv. dvojí kontinuitě, kdy v případě české kinematografie byly ve 30. letech 20. století požadavky Barrandova na systematickou práci a standardizaci postupů konfrontovány s postupy, preferencemi a systémy norem z předchozího období, kdy je filmaři přijímali nesystematicky a bez externě určovaných standardů. Tvůrčí logika je tak jiná než případě oněch dvou souborů vysvětlení, s nimiž je polemizováno. Tento vztah mezi tvůrčí a studiovou kontinuitou je pak rozvinut na analýze prvního celovečerního filmu, který byl v barrandovských ateliérech natočen. A nakonec, epilog článku se od dosažených zjištění odráží k obecnější úvaze o tom, jak může výzkum české regionální poetiky přispět k celkovému poznání estetických dějin české kinematografie. ER -
KOKEŠ, Radomír D. Česká kinematografie jako regionální poetika : Otázky kontinuity a počátky studiové produkce (Czech Cinema as a Regional Poetics : Questions of Continuity and the Beginnings of Studio Production). \textit{Iluminace}. Praha: Národní filmový archiv, 2020, roč. 32, No~3, p.~5-40. ISSN~0862-397X.
|