MUSILOVÁ, Martina. BB – repeatedly resurgent impulses for the Czech theatre acting. In Bertolt Brecht: Contradictions as a Method, 8-10.11.2019, Prague. 2019.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název BB – repeatedly resurgent impulses for the Czech theatre acting
Název česky BB - opakovaně oživující impulsy českého divadelního herectví
Autoři MUSILOVÁ, Martina.
Vydání Bertolt Brecht: Contradictions as a Method, 8-10.11.2019, Prague, 2019.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Web site of the conferece
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Bertolt Brecht, herectví, české divadlo, Josef Karlík
Klíčová slova anglicky Bertolt Brecht, acting, Czech Theatre, Josef Karlík
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 24. 1. 2021 13:40.
Anotace
The presentation focused on the reception of Bertolt Brecht in Czech theatre in the post-war period. The Epic theatre served as a defence against Social realism indoctrinated by Stalinist communists. On the other hand, the ability to receive Brechtian impulses had its roots in the interwar Avant-guard practice. During a short period of 1956–1963 Brechtian impulses regenerated Czech theatre on several levels: it helped to reintegrate the Avant-guard practice; it stimulated a rise of the post-war alternative theatres; and it initiated the origin of Theatre of Appeal, Czech variation of the engaged theatre. In 1970’s and 1980’s we can see a new and more profound reception of Stanislavski System in the work of actors who represented Brechtian Epic style in 1960’s. The syncretism of Stanislavski and Brecht is demonstrated in the acting and the pedagogy of Josef Karlík.
Anotace česky
Příspěvek se zaměřuje na recepci Bertolta Brechta v v českém poválečném divadle. Epické divadlo sloužilo jako obrana proti socialistickému realismu indoktrinovanému stalinisty. Schopnost recipovat brechtovské impulsy mají kořeny avantgardní praxi českého divadla. Během let 1956–1963 brechtovské impulsy znovuoživily české divadlo na několika úrovních: podnítily vznik poválečných alternaticních divadel a vznik apelativního divadla, české verze angažovaného divadla. V 70. a 80. letech se setkáváme s novou a hlubší recepcí Stanislavského systému v tvorbě reprezentantů epiuckého stylu 60. let. Tento synkretismus Stanislavského a Brechta je demonstrován na herectví a pedagogice Josefa Karlíka.
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 03:12