MUSILOVÁ, Martina. Otakar Zich on Dramatic Acting. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2020, roč. 23, č. 1, s. 81-88. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Otakar Zich on Dramatic Acting
Název česky Otakar Zich o činoherném herectví
Autoři MUSILOVÁ, Martina (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00114640
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2020-1-7
Klíčová slova česky Zich; herectví; modernismus; vtělení
Klíčová slova anglicky Zich; acting; modernism; embodiment
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Igor Hlaváč, učo 342491. Změněno: 30. 4. 2021 07:50.
Anotace
This study deals with Otakar Zich’s conception of dramatic acting as defined in his 1931 The Aesthetics of Dramatic Art and the historical context in which the concept was formed, e.g. within the first generation of Czech Modernism in the 1890s of which Zich was a member. Zich’s aesthetics were influenced by (1) experimental psychology, particularly the associationism Zich adopted from his professor František Krejčí; (2) a theory of the work of art developed by first-generation Modernists under the influence of Richard Wagner; and (3) Nietzschean individualism. Coming from this background, Zich could not fully anticipate the tumultuous developments in theatre during the interwar period, especially the latest practical and theoretical innovations in the field of anti-illusionistic avant-garde acting.
Anotace česky
Studie se zabývá pojetím činoherního herectví Otakara Zicha, jak je definována v jeho Estetice dramatického umění z roku 1931 a historickým kontextem, kterým bylo toto pojetí formováno, např. první generací českých modernistů 90. let 19. století, jíž byl Zich členem. Zichova estetika byla ovlivněna experimentální psychologií (konkrétně asocianismus přejal Zich od svého profesora Františka Krejčího), teorií uměleckého díla, kterou první modernistická generace vytvořila pod vlivem Richarda Wagnera, a nietzscheovským individualismem. Díky tomuto kulturnímu pozadí nemohl Zich plně přijmout bouřlivý vývoj v meziválečném období, předně nejnovější výboje a teoretické programy antiiluzivního avantgardního divadla a jeho herectví.
Návaznosti
GA16-20335S, projekt VaVNázev: Divadlo jako syntéza uměni: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů (Akronym: ZICHDIVADLO)
Investor: Grantová agentura ČR, Divadlo jako syntéza umění: Otakar Zich v kontextu moderní vědy a dnešní potenciál jeho konceptů
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 08:26