TLUSTÝ, Jan. Contemplating literature with Jan Patočka : phenomenology as an inspiration for literary studies. Bohemica litteraria. Masarykova univerzita, 2020, roč. 23, č. 2, s. 81-98. ISSN 1213-2144. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BL2020-2-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Contemplating literature with Jan Patočka : phenomenology as an inspiration for literary studies
Autoři TLUSTÝ, Jan (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Bohemica litteraria, Masarykova univerzita, 2020, 1213-2144.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60205 Literary theory
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117659
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BL2020-2-6
Klíčová slova anglicky Jan Patočka; Paul Ricoeur; Milan Jankovič; Zdeněk Kožmín; phenomenology; aesthetic experience; lifeworld; movements of human existence
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Jan Tlustý, Ph.D., učo 20440. Změněno: 19. 3. 2021 19:55.
Anotace
The study details Jan Patočka's contribution to literary studies and aesthetics. In the first part, the author examines links between Patočka's aesthetic views and his concept of three movements of human existence, namely the third movement of breakthrough or truth. According to Patočka, art reveals the meaning of existence and it also has the ability to remind us of the phenomenal nature of our lifeworld. In regarding art as a place where truth happens (truth in the meaning of Heidegger's aletheia), Patočka also foreshadows Paul Ricoeur's hermeneutic concept of "productive reference". In the second part, the author analyses Patočka's influence on other Czech literary scholars, namely Milan Jankovič and Zdeněk Kožmín. While exploring the issue of meaning in a literary work, Jankovič was inspired by Patočka's aesthetic views and his concept of freedom in Negative Platonism. Like Patočka, he stresses the temporal aspect of meaning, its ontological openness and the category of freedom. Kožmín takes into account the wider context of Patočka's philosophical views. He regards the aesthetic experience as an existential event, which puts meaning to the forefront, together with modalities of the human experience of space and time.
VytisknoutZobrazeno: 25. 8. 2024 04:15