PYTLÍK, Petr. Affirmation und Infragestellung des literarischen (Deutungs-)Kanons in gegenwärtigen tschechischen Theaterproduktionen – eine Fallstudie. Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre. Univerzita J.E. Purkyně, 2020, roč. 14, 14/2020, s. 99-118. ISSN 1802-6419.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Affirmation und Infragestellung des literarischen (Deutungs-)Kanons in gegenwärtigen tschechischen Theaterproduktionen – eine Fallstudie
Název česky Potvrzení a zpochybnění literárního (interpretačního) kánonu v současných českých divadelních produkcích - případová studie
Název anglicky Affirmation and questioning of the literary (interpretive) canon in contemporary Czech theater productions - a case study
Autoři PYTLÍK, Petr (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Aussiger Beiträge. Germanistische Schriftenreihe aus Forschung und Lehre, Univerzita J.E. Purkyně, 2020, 1802-6419.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60204 General literature studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Herausgeber: Institut für Germanistik, Philosophische Fakultät der Jan-Evangelista-Purkyně-Universität in Ústí nad Labem, seit 2015 erscheint die Zeitschrift im Praesens Verlag
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00117691
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky literární kánon; interpretační kánon; postdramatické divadlo; současné divadlo; New Messenger
Klíčová slova anglicky literary canon; interpretation canon; post-dramatic theater; contemporary theater; New Messenger
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D., učo 109742. Změněno: 21. 4. 2022 08:44.
Anotace
Seitdem Thomas Anz im Jahre 1998 seine Klassifizierung des Kanon-Begriffs veröffentlicht hat, gilt diese als Grundlage wissenschaftlicher Kanon-Debatten und eröffnet aktuelle Themenbereiche und Perspektiven für weitere Forschung. Betrachtet man die verschiedenen gesellschaftlichen Realisierungsformen des literarischen Kanons durch das Prisma der von Anz entworfenen Begriffspaare, dann werden Trennungslinien deutlich, die bis dahin unbemerkt geblieben sind. So werden aufgrund der von Anz entworfenen Gegenüberstellung von ‚materiellem Kanon‘ und ‚Deutungskanon‘ Fragen nach der Institutionalisierung des materiellen Kanons durch die Bildungsinstitutionen einerseits und nach der Bekräftigung oder Infragestellung des Deutungskanons durch die performative Praxis in gegenwärtigen Theaterproduktionen andererseits gestellt. Der vorliegende Beitrag geht den oben erwähnten Fragen nach, indem verschiedene Brünner Inszenierungen der Jahre 2010–2020 mit Blick auf die Affirmation oder die Infragestellung der kanonisierten Interpretation der Texte analysiert werden
Anotace česky
Od té doby, kdy Thomas Anz v roce 1998 uvedl svou klasifikaci literárního kánonu, je jeho definice považována za základ vědeckých debat a otevírá aktuální témata a perspektivy pro další výzkum. Pokud nahlédneme různé formy realizace literárního kánonu prizmatem dvojic termínů navržených Anzem, lze objevit dělicí linie, které doposud zůstaly nepovšimnuté. Na základě srovnání „materiálního kánonu“ a „výkladového kánonu“ vyvstávají otázky ohledně institucionalizace materiálního kánonu vzdělávacími institucemi na jedné straně a potvrzení nebo zpochybnění výkladového kánonu performativní praxí v inscenacích současného divadla na straně druhé. Tento článek se zabývá výše uvedenými otázkami při analýze brněnských divadelních produkcí z let 2010–2020 se zaměřením na potvrzení resp. zpochybnění kanonizované interpretace textů.
Anotace anglicky
Since then Thomas Anz in 1998 his classification of the canon term published, this is considered the basis of scientific canon debates and opens up current topics and perspectives for further research. If one considers the various forms of social realization of the literary canons through the prism of the pairs of terms designed by Anz, then dividing lines become clear that had remained unnoticed until then are. Based on the comparison of 'material canon' and 'interpretation canon' questions about institutionalization of the material canon by the educational institutions on the one hand and according to the confirmation or questioning of the canon of interpretation by the performative practice in current theater productions on the other hand. This article examines the questions mentioned above by adding various theater productions in Brno from 2010–2020 with a view to the affirmation or the questioning of the canonized interpretation of the texts will be analyzed.
VytisknoutZobrazeno: 27. 9. 2024 00:57