2020
Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors
HLAĎO, Petr, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Klára HARVÁNKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jaroslav GOTTFRIED et. al.Základní údaje
Originální název
Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors
Název česky
Pracovní schopnost učitelů středních škol : zkoumání role syndromu vyhoření, smyslu pro koherenci, pracovních faktorů a faktorů životního stylu
Autoři
HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Jaroslava DOSEDLOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára HARVÁNKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí), Jaroslav GOTTFRIED (203 Česká republika, domácí), Karel REČKA (203 Česká republika, domácí), Markéta PETROVOVÁ (203 Česká republika, domácí), Bohumil POKORNÝ (203 Česká republika, domácí) a Ilona ŠTOROVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
International Journal of Environmental Research and Public Health, Molecular Diversity Preservation International, 2020, 1660-4601
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 3.390
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00114897
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000602816400001
Klíčová slova česky
pracovní schopnost; syndrom vyhoření; koherence; pracovní zátěž;
Klíčová slova anglicky
work ability; burnout; coherence; workload;
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 14:22, Mgr. Igor Hlaváč
V originále
Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for increasing productivity and preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers and examine the mediating role of burnout. A large and diverse group of Czech upper-secondary school teachers was surveyed to address this goal. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (50.0 ± 9.94 years, 19.9 ± 10.62 in the teaching profession, 57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived relationships in the school environment on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives. Furthermore, burnout served as an important mediator of the relationship between sense of coherence and work ability. Teachers with a higher sense of coherence are thus better able to cope with adverse work circumstances and identify and mobilize internal and external resources to prevent professional exhaustion and the subsequent decline in work ability. The study can guide interventions on the work ability of teachers.
Česky
Udržení a podpora pracovní schopnosti učitelů je zásadní pro zvýšení pracovní výkonnosti a prevenci předčasných odchodů z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol a prozkoumat mediační roli syndromu vyhoření. K naplnění tohoto cíle byla zkoumána různorodá skupina českých učitelů středních škol. Vzorek je tvořen 531 učiteli středních škol (50,0 ± 9.94 roků; 19,9 ± 10,62 roků v učitelské profesi; 57,6% žen). Na pracovní schopnost má větší vliv syndrom vyhoření, smysl pro soudržnost, work-life balance a vnímané vztahy v pracovním prostředí, než věk, pracovní povinnosti spojené s výkonem funkce třídního učitele, pracovní zátěž a péče o stárnoucí příbuzné. Dále bylo zjištěno, že syndrom vyhoření je významným mediátorem vztahu mezi smyslem pro koherenci a pracovní schopností. Učitelé s vyšším smyslem pro koherenci tak lépe zvládají nepříznivé pracovní okolnosti a identifikují a mobilizují vnitřní a vnější zdroje, aby zabránili profesnímu vyčerpání a následnému poklesu pracovní schopnosti. Studie poskytuje empiricky podložená data pro podporu pracovní schopnosti učitelů.
Návaznosti
TL02000290, projekt VaV |
|