J 2020

Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors

HLAĎO, Petr, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Klára HARVÁNKOVÁ, Petr NOVOTNÝ, Jaroslav GOTTFRIED et. al.

Základní údaje

Originální název

Work Ability among Upper-Secondary School Teachers : Examining the Role of Burnout, Sense of Coherence, and Work-Related and Lifestyle Factors

Název česky

Pracovní schopnost učitelů středních škol : zkoumání role syndromu vyhoření, smyslu pro koherenci, pracovních faktorů a faktorů životního stylu

Autoři

HLAĎO, Petr (203 Česká republika, garant, domácí), Jaroslava DOSEDLOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára HARVÁNKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Petr NOVOTNÝ (203 Česká republika, domácí), Jaroslav GOTTFRIED (203 Česká republika, domácí), Karel REČKA (203 Česká republika, domácí), Markéta PETROVOVÁ (203 Česká republika, domácí), Bohumil POKORNÝ (203 Česká republika, domácí) a Ilona ŠTOROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Journal of Environmental Research and Public Health, Molecular Diversity Preservation International, 2020, 1660-4601

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 3.390

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00114897

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000602816400001

Klíčová slova česky

pracovní schopnost; syndrom vyhoření; koherence; pracovní zátěž;

Klíčová slova anglicky

work ability; burnout; coherence; workload;

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 14:22, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Maintaining and promoting teachers’ work ability is essential for increasing productivity and preventing early exit from the teaching profession. This study aimed to identify the predictors of work ability among upper-secondary school teachers and examine the mediating role of burnout. A large and diverse group of Czech upper-secondary school teachers was surveyed to address this goal. The sample comprised 531 upper-secondary school teachers (50.0 ± 9.94 years, 19.9 ± 10.62 in the teaching profession, 57.6% females). Relatively greater empirical support was found for the effects of burnout, sense of coherence, work–life balance, and perceived relationships in the school environment on work ability than for the impact of age, homeroom teacher duties, workload, and caring for elderly relatives. Furthermore, burnout served as an important mediator of the relationship between sense of coherence and work ability. Teachers with a higher sense of coherence are thus better able to cope with adverse work circumstances and identify and mobilize internal and external resources to prevent professional exhaustion and the subsequent decline in work ability. The study can guide interventions on the work ability of teachers.

Česky

Udržení a podpora pracovní schopnosti učitelů je zásadní pro zvýšení pracovní výkonnosti a prevenci předčasných odchodů z učitelské profese. Cílem této studie bylo identifikovat prediktory pracovní schopnosti učitelů středních škol a prozkoumat mediační roli syndromu vyhoření. K naplnění tohoto cíle byla zkoumána různorodá skupina českých učitelů středních škol. Vzorek je tvořen 531 učiteli středních škol (50,0 ± 9.94 roků; 19,9 ± 10,62 roků v učitelské profesi; 57,6% žen). Na pracovní schopnost má větší vliv syndrom vyhoření, smysl pro soudržnost, work-life balance a vnímané vztahy v pracovním prostředí, než věk, pracovní povinnosti spojené s výkonem funkce třídního učitele, pracovní zátěž a péče o stárnoucí příbuzné. Dále bylo zjištěno, že syndrom vyhoření je významným mediátorem vztahu mezi smyslem pro koherenci a pracovní schopností. Učitelé s vyšším smyslem pro koherenci tak lépe zvládají nepříznivé pracovní okolnosti a identifikují a mobilizují vnitřní a vnější zdroje, aby zabránili profesnímu vyčerpání a následnému poklesu pracovní schopnosti. Studie poskytuje empiricky podložená data pro podporu pracovní schopnosti učitelů.

Návaznosti

TL02000290, projekt VaV
Název: Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol (Akronym: Profesní seniorita)
Investor: Technologická agentura ČR, Modifikace finského vzdělávacího programu Towards Successful Seniority na základě aktuálních potřeb učitelů středních škol