FLAŠAR, Martin. Teaching Silence : Listening Long Before Music. In Krtička, Jan; Mrkus, Pavel. Sound and Environment : Contemporary Approaches to Sonic Ecology in Art. Ústí nad Labem: Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2020, s. 64-69. Monographs. ISBN 978-80-7561-268-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Teaching Silence : Listening Long Before Music
Autoři FLAŠAR, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Ústí nad Labem, Sound and Environment : Contemporary Approaches to Sonic Ecology in Art, od s. 64-69, 6 s. Monographs, 2020.
Nakladatel Fakulta umění a designu, Univerzita Jana Evangelisty Purkyně
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW Sound and Environment
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00117716
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7561-268-7
Klíčová slova anglicky silence; music ecology; sound studies; sound education
Štítky rivok
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 13. 4. 2021 13:50.
Anotace
In 2009, in a review of Hana Adámková Heidrová's book Music-Ecological Issues and Their Place in Contemporary Music Education (Hudebně ekologická problematika a její místo v současné hudební výchově), I wrote to Opus musicum that the concept of music education based on listening to “classical” authors and song singing (from folk to popular) is definitely outdated and that an understanding the sounds of our world proves to be a far more ambitious goal than the above-mentioned anachronistic “national revival” project. At that time my idea was criticized by traditional musicology. Today we find ourselves in a situation where it is obvious that Czech music education and musicology should have solved this problem long ago. Therefore, in recent years and decades, projects have emerged that realize that music - although it is a natural human activity – finds itself at the very top of sonic art. I believe that education to music must start with education to silence, then education to sound and its awareness to the more complicated structures and compositions of sound and finally also music. In my paper I will try to present several theses and suggestions of potential solutions.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část VII., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 14. 5. 2024 15:57