C 2020

Epitafy a sepukrálie raného novověku. Vizuálně-textová média a sociální prostor jejich komunikace

JAKUBEC, Ondřej a Tomáš KNOZ

Základní údaje

Originální název

Epitafy a sepukrálie raného novověku. Vizuálně-textová média a sociální prostor jejich komunikace

Název anglicky

Epitataphs and funeral monuments in the Early New Age. Visual and textual media and social of space of their communication

Autoři

JAKUBEC, Ondřej (203 Česká republika, domácí) a Tomáš KNOZ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Kultura ve středoevropských dějinách : Rozprava mezi humanitními obory, od s. 261-289, 29 s. Obraz / Komunikace / Jednání, 2020

Nakladatel

Nakladatelství Lidové noviny

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60401 Arts, Art history

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00114666

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-7422-775-2

Klíčová slova česky

Epitafy; Pohřební monumenty; Sepulkrália; Raný novověk; Morava; Šlechta

Klíčová slova anglicky

Epitaphs; Funeral Monuments; Early New Age; Moravia; Culture; Nobility

Štítky

Změněno: 23. 4. 2021 15:00, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

Zmíněné sepulkrální, resp. epitafní památníky představily tento velmi frekventovaný umělecký, vlastně spíše komemorativní žánr raného novověku, jenž má nicméně své kořeny již v pozdním středověku. Přes četný výskyt tohoto vizuálního média se však jako u každého obrazu musíme vždy a znovu pozastavovat nad jeho nesamozřejmostí. Tyto památníky nepřestávají dosvědčovat, jak jsou obrazy a kultura propleteny v jedno, podobně jako jsou založeny na koexistenci textové a obrazové složky. Prvořadou funkcí těchto memoriálních artefaktů však bylo při aktivaci vzpomínky meditovat jak o zesnulých, jejich životech a ctnostech, tak této upomínky využívat i k užitečné, smysluplné reflexi vlastního života. Epitafní a další sepulkrální památníky tak mohou být označeny za osobité imagines agentes, připomínající klíčový princip antické rétorické mnemotechniky, která byla založena na moci obrazů a jejich schopnosti oživovat a stimulovat paměť.

Anglicky

The mentioned sepulchral, resp. Epitaph monuments presented very frequented artistic, in fact rather comemorative genre of the early modern period, which nevertheless has its roots in the late Middle Ages. Despite the numerous occurrences of this visual medium, however, as with any image, we must always and again pause over its unnaturalness. These monuments continue to bear witness to how images and culture are intertwined, just as they are based on the coexistence of text and image components. However, the primary function of these memorial artifacts was to meditate on the memory of the deceased, their lives and virtues, and to use this reminder to make a useful, meaningful reflection on one's own life. Epitaph and other sepulchral monuments can thus be described as distinctive imagines agents, reminiscent of a key principle of ancient rhetorical mnemonics, which was based on the power of images and their ability to revive and stimulate memory.

Návaznosti

GB14-36521G, projekt VaV
Název: Centrum pro transdisciplinární výzkum kulturních fenoménů ve středoevropských dějinách: obraz, komunikace, jednání