J 2020

Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage

JAGOŠOVÁ, Lucie

Základní údaje

Originální název

Emotions in museum education : Potential for the development of a relationship to cultural and historical heritage

Název česky

Emoce v muzejní edukaci : Potenciál pro rozvoj vztahu ke kulturně-historickému dědictví

Autoři

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Museologica Brunensia, 2020, 1805-4722

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00117801

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

emoce; muzejní edukace; muzejní psychologie; kulturně-historické dědictví; kulturní edukace

Klíčová slova anglicky

emotions; museum education; museum psychology; cultural and historical heritage; cultural education

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 5. 2021 14:28, Mgr. Igor Hlaváč

Anotace

V originále

The educational potential of institutions which mediate cultural and historical heritage to their visitors is mostly being associated with transmission of knowledge and with education. It is so despite the fact that museums and other cultural and memory institutions are aware of the important role of psychological specifics of museum (culture, heritage protection) education and of the key role of emotions in the development of a relationship of visitors to cultural and historical heritage and in the effectiveness of education. The article pays attention to psychological aspects of education related both to the museum environment and to the visitors and their cultural competences, the role of experience, attention and regeneration of mental strength in cultural environment. It aims to emphasize the significance of additional benefits of visiting a cultural (museum) institution, such as relaxation and contemplation.

Česky

Edukační potenciál institucí, které návštěvníkům zprostředkovávají kulturně-historické dědictví, bývá nejčastěji spojován s transmisí znalostí a pojmem vzdělávání, případně výchova. Je tomu tak i přesto, že si muzea a další kulturní a paměťové instituce uvědomují, jak významnou roli hrají v procesu učení také psychologická specifika muzejní (kulturní, památkové) edukace a jak klíčové při budování vztahu návštěvníka ke kulturně-historickému dědictví i efektivitě učení jsou právě emoce. Článek věnuje pozornost psychologickým aspektům edukace vázaným jak na prostředí muzea, tak na osobnost návštěvníka a jeho kulturní kompetence, význam prožitku, pozornosti a obnovy duševních sil v kulturním prostředí. Směřuje ke zdůraznění významu dalších přínosů z návštěvy kulturní (muzejní) instituce pro návštěvníka, jako je relaxace a kontemplace.

Návaznosti

MUNI/A/0839/2019, interní kód MU
Název: Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX
Investor: Masarykova univerzita, Archeologické terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IX, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty