2019
Čovekat v sistemata i protiv sistemata. Obrazite na žertvite i buntarite v češkata dramaturgija ot 60-te godini na XX vek
KROČA, DavidZákladní údaje
Originální název
Čovekat v sistemata i protiv sistemata. Obrazite na žertvite i buntarite v češkata dramaturgija ot 60-te godini na XX vek
Název česky
Člověk v systému a proti systému: postavy obětí a rebelantů v české dramatice šedesátých let 20. století
Název anglicky
The Man in the System and Against It: Victim and Rebel Characters in the Czech 1960s Dramas
Autoři
KROČA, David (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Slavjanski dialozi. Spisanie za slavjanski ezici, literaturi i kulturi, Plovdiv, Filologičeski fakultet Plovdivski universitet „Paisij Chilendarski“ 2019, 1312-5346
Další údaje
Jazyk
bulharština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60206 Specific literatures
Stát vydavatele
Bulharsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/19:00117885
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
absurdní drama; dramatické postavy; postavy obětí a rebelantů
Klíčová slova anglicky
theatre of the absurd; characters; victim and rebel characters
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 5. 2021 11:30, doc. PhDr. David Kroča, Ph.D.
V originále
The study deals with characteristics of characters in the Czech absurd theatre of the 1960s, mainly in plays by Václav Havel, Ivan Klíma, Pavel Kohout, Milan Kundera, Miloš Macourek and Milan Uhde. The characters are most frequently depersonalized and their psychological characteristics is weakened to the advantage of fulfilling a mere function or social role. They adapt to conditions of a dehumanized mechanism forcing an individual to accept its absurd norms. From the point of view of the composition, especially notable characters are the so-called rebels who defy systemization of man, convict the absurd system of its mistakes and oppose serenity of their surroundings.
Česky
Studie se zabývá charakteristikou postav v české absurdní dramatice šedesátých let 20. století, zejména v tvorbě Václava Havla, Ivana Klímy, Pavla Kohouta, Milana Kundery, Miloše Macourka a Milana Uhdeho. Nejčastěji jde o postavy odosobněné, jejichž psychologická charakteristika je oslabena ve prospěch plnění pouhé funkce nebo sociální role. Přizpůsobují se podmínkám odlidštěného mechanismu, jenž jedince nutí, aby přijal jeho absurdní normy. Z hlediska výstavby dramatického textu jsou pozoruhodné postavy tzv. rebelantů, které systemizaci člověka vzdorují, absurdní systém usvědčují z jeho omylů a stojí v opozici vůči poklidu svého okolí.
Anglicky
The study deals with characteristics of characters in the Czech absurd theatre of the 1960s, mainly in plays by Václav Havel, Ivan Klíma, Pavel Kohout, Milan Kundera, Miloš Macourek and Milan Uhde. The characters are most frequently depersonalized and their psychological characteristics is weakened to the advantage of fulfilling a mere function or social role. They adapt to conditions of a dehumanized mechanism forcing an individual to accept its absurd norms. From the point of view of the composition, especially notable characters are the so-called rebels who defy systemization of man, convict the absurd system of its mistakes and oppose serenity of their surroundings.