REITINGER, Lukáš. Znojemský cyklus Přemyslovců a oficiální katalog českých knížat. Umění = The Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd ČR. Praha: Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, v. v. i., 2019, roč. 67/2019, č. 6, s. 498-513. ISSN 0049-5123.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Znojemský cyklus Přemyslovců a oficiální katalog českých knížat
Název anglicky The Přemyslid Painting Series in Znojmo and the Official Catalogue of Bohemian Dukes
Autoři REITINGER, Lukáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Umění = The Art : časopis Ústavu dějin umění Akademie věd ČR, Praha, Ústav dějin umění Akademie věd České republiky, v. v. i. 2019, 0049-5123.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/19:00117889
Organizační jednotka Filozofická fakulta
UT WoS 000583460900001
Klíčová slova česky Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě; Přemyslovská dynastie; katalog českých knížat; Čechy; Morava
Klíčová slova anglicky Rotunda St Catherina at the Castle in Znojmo; Premyslid Dynasty; Official Catalogue of Bohemian Dukes; Bohemia; Moravia
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Hana Ambrožová, učo 1759. Změněno: 8. 4. 2021 11:57.
Anotace
Článek se věnuje interpretaci dvou pásů románských maleb zachycujících přemyslovská knížata v hradní rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě rámcově datovaných do let 1086–1158. Autor zde předně poukazuje na naprostou neopodstatněnost tvrzení zakořeněného v literatuře, ze kterého vycházely víceméně všechny snahy o interpretaci tohoto cyklu, předpokladu, že knížata bez plášťů jsou podřízena knížatům s plášti, tudíž musí jít o moravská knížata podřízená pražským vládcům, či o mladé, případně nedospělé Přemyslovce. Dále upozorňuje na to, že mnozí badatelé při svých snahách o identifikaci knížat přistoupili k dosti svévolnému porušování chronologické posloupnosti jednotlivých vládců, zdvojování některých Přemyslovců, nebo naopak účelovému vylučování jiných panovníků a že ve snahách o interpretaci maleb znojemské rotundy nikdy nebyl jako celek použit oficiální katalog českých knížat. Tento seznam pražských vládců byl základní paměťovou osou přemyslovské monarchie. Veden byl již v 11. a 12. století a podle tohoto katalogu se dopočítávalo pořadí knížat v listinách. Dokonce Přemyslovec Vojtěch/Adalbert si podle všeho tento katalog odvezl do alpských zemí, když se zde roku 1168 stal salcburským arcibiskupem. Jestliže se katalog českých knížat mohl prostřednictvím Přemyslovců dostat až do salcburské diecéze, lze pochybovat o tom, že by tato páteř paměti a identity přemyslovské dynastie s výčtem panovníků od mýtického Přemysla Oráče až k aktuálnímu vládci chyběla ve 12. století ve Znojmě a zásadně neformovala program nástěnného monarchického cyklu v rotundě tamního knížecího hradu. Pokud se budeme držet té nejjednodušší posloupnosti vyobrazených panovníků a promítneme-li oficiální katalog českých knížat do dvou pásů přemyslovského cyklu, nevyvstane před námi žádná interpretační kolize. Ba naopak oficiální katalog s králem Vratislavem II. (21. v pořadí) naprosto koresponduje s vyobrazenou řadou knížat, v níž je jediný zpodobněný král taktéž právě 21. v pořadí od Přemysla Oráče. Pokud by nabízená interpretace byla oprávněná, spadal by vznik maleb do let 1140–1158.
Anotace anglicky
The article presents an interpretation of two rows of Romanesque paintings depicting Přemyslid dukes in the Rotunda of St Catherine at the castle in Znojmo that date roughly from 1086–1158. First, the author notes that there is nothing to support the claim that the dukes depicted without cloaks are subordinate to the dukes portrayed with cloaks and therefore must be Moravian dukes subordinate to the rulers in Prague or they are young or not yet adult Přemyslids — a claim that is firmly embedded in the literature and that has formed the basis of almost every attempt to interpret the paintings. The author also points out that many researchers, in their efforts to identify the dukes, have somewhat loosely mixed up the chronological order of individual rulers, duplicated some Přemyslids, or, conversely, purposefully excluded other noblemen. Attempts to interpret the paintings in the Znojmo Rotunda, however, have never fully made use of the official catalogue of Bohemian dukes, a list of noblemen in Prague that became the main axis around which memory of the Přemyslid monarchy was based. The list was already being maintained in the 11th and 12th centuries and it was on the basis of this catalogue that the order of dukes in official documents was calculated. Adalbert, a Přemyslid who became Archbishop of Salzburg in 1168, reportedly even took the catalogue with him to the Alps region. If a catalogue of Bohemian dukes was able, in the hands of a Přemyslid, to reach the Salzburg diocese, it is highly unlikely that this keystone to remembering the past and the identity of the Přemyslid dynasty that contained a list of its sovereigns, from the mythical Přemysl the Ploughman up to the current ruler at the time, could not also have been present in Znojmo in the 12th century and had a fundamental influence on the programme of monarchical wall-paintings in the rotunda of the dukes’ castle there. If we follow the simplest order in which the dukes are depicted and project the official catalogue of Bohemian rulers onto two series of Přemyslids (see figures 7, 8, and the appendix), no interpretative clash arises. On the contrary, the official catalogue, with King Vratislav II (21st in order), corresponds perfectly to the sequence of images, where the only king depicted is also in the 21st position along from Přemysl the Ploughman. If this interpretation is correct, the paintings can be dated as having originated in 1140–1158.
Návaznosti
MUNI/A/1263/2019, interní kód MUNázev: Kulturní identita v dějinách střední Evropy (Akronym: Kulturní identita)
Investor: Masarykova univerzita, Kulturní identita v dějinách střední Evropy, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 19:53