u 2020

Komparace vzdělávacích dokumentů se zaměřením na tělesnou výchovu v České republice, Nizozemsku, Švédském království a Anglii

LUPAČ, Michal

Základní údaje

Originální název

Komparace vzdělávacích dokumentů se zaměřením na tělesnou výchovu v České republice, Nizozemsku, Švédském království a Anglii

Název česky

Komparace vzdělávacích dokumentů se zaměřením na tělesnou výchovu v České republice, Nizozemsku, Švédském království a Anglii

Název anglicky

Comparison of educational documents focusing on Physical Educa-tion in the Czech Republic, the Netherlands, the Kingdom of Sweden and England

Autoři

LUPAČ, Michal

Vydání

Masarykova univerzita, 222 s. 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Účelové publikace

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Tělesná výchova; komparace; projektované kurikulum; Nizozemsko; Anglie; Švédsko; návodnost; vnitřní koherence; koncepce tělesné výchovy

Klíčová slova anglicky

Physical Education; comparison; projected curricula; the Netherlands; England; Sweden; instructional quality; internal coherence; PE concepts
Změněno: 4. 5. 2021 14:38, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Disertační práce se zabývá problematikou projektovaného kurikula tělesné výcho-vy (TV) ve vybraných evropských státech na úrovni ISCED 1. V rámci částí vzděláva-cích dokumentů, jež se TV zabývají, sleduje obsahové vymezení vzdělávacího oboru TV a míru návodnosti, vnitřní koherence a aktuální koncepci TV podle Naulova vekto-rového diagramu koncepcí TV (2011, s. 9). Vybraná zjištění srovnává s RVP ZV (2017) a vztahuje k aktuálním revizím vzdělávacích dokumentů. Práce je rozdělena na tři části. První část uvádí teoretická východiska, vymezení výzkumného problému, cílů výzkumu a použité metodologie. Druhá část obsahuje pomocné analýzy a kompilát již dříve publikovaných statí, které se zabývají vývojem výzkumného nástroje (Stať A) a analýzami vzdělávacích do-kumentů v Nizozemsku (Stať B), Švédsku (Stať C) a Anglii (Stať D). Třetí část nabízí závěrečné srovnání a syntézu získaných výsledků, ze kterých jsou vyvozeny závěry práce. Analýza vzdělávacích dokumentů byla provedena v jejich formální a obsahové rovině. Formální stránka vzdělávacích dokumentů byla zkoumána na základě vybraných formálních charakteristik, pro komparaci obsahové stránky vzdělávacích dokumentů by-la použita obsahová nekvantitativní analýza textů, pro kterou byl vyvinut kategoriální systém rozčleněný do čtyř hlavních témat. Míra vnitřní koherence byla zkoumána prostřednictvím obsahové provázanosti charakteristiky vzdělávacího oboru TV, jeho vzdělávacích cílů, učiva a následných oče-kávaných výstupů, které v některých případech splývaly se standardy. Míra návodnosti byla posuzována na základě šíře a hloubky obsahu vzdělávacích dokumentů a rovněž na základě existence, množství a kvalitě didaktických postupů a dalších podpůrných prostředků (například obrázky), které by uchopení vzdělávacího obsahu v žádoucí koncepci TV usnadňovaly. Koncepční směřování dokumentů bylo posuzováno na základě obsahu jednotli-vých komponent vzdělávacího dokumentu. Výzkumný soubor tvořilo celkem šest vzdělávacích dokumentů, které byly v České republice, Nizozemsku, Švédsku a Anglii platnými v době vzniku disertační práce. Vzdělávací dokumenty byly zaměřeny na úroveň ISCED 1 a těžiště analýz leželo v části, jež se věnovala vzdělávacímu oboru TV. Výsledky naznačují, že se mezi učivem ve vzdělávacích dokumentech vyskytují dílčí rozdíly, které jsou dány historickým a kulturním vývojem států. Jako nejvíce vnitř-ně koherentní se jeví nizozemský systém vzdělávacích dokumentů a švédský vzdělávací dokument. Na nižší, avšak vzájemně obdobnou úroveň jsou stavěny české a anglické vzdělávací dokumenty. Z hlediska návodnosti byly jako nejnávodnější vyhodnoceny ni-zozemské vzdělávací dokumenty, jako méně (avšak na obdobné úrovni) byl vyhodno-cen švédský a s ním české vzdělávací dokumenty. Jako nejméně návodný byl vyhodno-cen anglický vzdělávací dokument. Z hlediska koncepce TV zachycené ve vzdělávacích dokumentech konstatuji, že vzdělávací dokumenty v České republice směřují ke zdravotně pohybové koncepci TV, v Nizozemsku k pohybové koncepci TV, ve Švédsku ke zdravotně pohybové koncepci TV a v Anglii ke sportovní koncepci TV. Z výše naznačených výsledků vyplývá, že nizozemské a švédské vzdělávací do-kumenty by se v případných revizích RVP ZV mohly stát vhodnými zdroji inspirace.

Anglicky

The dissertation thesis deals with the issue of projected physical education curriculum (PE) in selected European countries at ISCED level 1. Within the parts of educational documents dealing with PE, it monitors the content of the educational field of PE and the degree of instructional quality, internal coherence and current concept of PE according to Naul's vector diagram of PE concepts (2011, p. 9). Selected findings are compared with the FEP EE (2017) and relate to current revisions of educational do-cuments. The thesis is divided into three parts. The first part presents the theoretical background, the definition of the research problem, the objectives of the research and the methodology used. The second part contains auxiliary analyzes and a compilation of previously pu-blished articles dealing with the development of a research tool (Part A) and analysis of educational documents in the Netherlands (Part B), Sweden (Part C) and England (Part D). The third part offers a final comparison and synthesis of the obtained results, from which the conclusions of the work are drawn. The analysis of educational documents was carried out at their formal and content levels. The formal aspect of the educational documents was examined on the basis of selected formal characteristics, the content non-quantitative analysis of the texts was used to compare the content of the educational documents, for which a categorical sys-tem divided into four main topics was developed. The degree of internal coherence was examined through the content interrelation-ship of the characteristics of the PE field, its educational objectives, curriculum and the subsequent expected outcomes, which in some cases were in line with standards. The level of instructional quality has been assessed on the basis of the breadth and depth of the educational documents' content, as well as the existence, quantity and qua-lity of methodical procedures and other supporting means (eg pictures) that would faci-litate the usage of educational content in the desired concept of PE. The conceptual direction of the documents was assessed on the basis of the con-tent of individual components of the educational document. The research sample consisted of a total of six educational documents valid in the Czech Republic, the Netherlands, Sweden and England at the time of the dissertation. Educational documents focused on ISCED level 1 and the focus of the analysis was in the part devoted to the educational field of PE. The results suggest that there are some differences between the curriculum in educational documents, which are due to the historical and cultural development of the states. The Dutch system of educational documents and the Swedish educational document seem to be the most internally coherent. Czech and English educational documents are set at a lower but mutually similar level. From the point of view of instructional quality, Dutch educational documents were evaluated as the most compelling, while Swedish and Czech educational documents were evaluated as less (but at a similar level). The English educational document was evaluated as the least instructive. In terms of the concept of PE recorded in educational documents, I note that educational documents in the Czech Republic are directed to the Health-Movement Education, in the Netherlands to the Movement Education, in Sweden to the Health-Movement Education and in England to the Sport Education. The results outlined above suggest that Dutch and Swedish educational documents could become a suitable source of inspiration in potential revisions of FEP EE.

Návaznosti

MUNI/A/0881/2019, interní kód MU
Název: Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum kurikula tělesné výchovy a výchovy ke zdraví pro předškolní a mladší školní věk, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty