PAVLÍK, Ondřej. Fans, Fun and Homophobia : Mischievous Criticism on the Czecho-Slovak Film Database. Online. In Kristensen, Nete Nørgaard; From, Unni; Haastrup, Helle Kannik. Rethinking Cultural Criticism New Voices in the Digital Age. Singapore: Palgrave Macmillan, 2021, s. 67-89. ISBN 978-981-15-7473-3. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-7474-0_4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Fans, Fun and Homophobia : Mischievous Criticism on the Czecho-Slovak Film Database
Autoři PAVLÍK, Ondřej (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Singapore, Rethinking Cultural Criticism New Voices in the Digital Age, od s. 67-89, 23 s. 2021.
Nakladatel Palgrave Macmillan
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60405 Studies on Film, Radio and Television
Stát vydavatele Singapur
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00121005
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-981-15-7473-3
Doi http://dx.doi.org/10.1007/978-981-15-7474-0_4
Klíčová slova anglicky Fan Film Criticism; Mischievous Criticism; Czecho-Slovak Film Database
Štítky rivok, topvydavatel
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Tomaňová, učo 445546. Změněno: 16. 5. 2022 11:30.
Anotace
Recent academic debates about film criticism in the digital era have mostly focused on the practice of professional critics. This chapter aims to reorient the debate on amateur critics and film fans who have been largely seen as an anonymous force that threatens the critical establishment. How, then, can we better grasp how fans disrupt existing critical practice? Drawing on the actor-network theory and ideas related to the postcritique movement, this chapter argues that the disruptive nature of fan criticism can be best captured through its affective ambiguity. While centering on one popular and controversial Czech fan critic and his film reviews, this chapter introduces the concept of mischievous criticism; a style of writing that is both hateful and playful, abusive and appreciative. Such affective ambiguity is crucial to understanding not only the provocative nature of mischievous criticism, but also its role in the circulation of hate, its approach to film evaluation and its relationship to online communities. Finally, framing film criticism in terms of its mood, style and dominant affect allows us to expand the notion of emotional labor. As this chapter suggests, such labor may also include cultivation of affectively rich, polarizing personas or inventive manipulation of language.
Návaznosti
MUNI/A/1168/2019, interní kód MUNázev: Kinematografie jako síť aktérů
Investor: Masarykova univerzita, Kinematografie jako síť aktérů, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 11. 5. 2024 05:46