J 2020

Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace

Název anglicky

Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Opus musicum, Opus musicum o.p.s. 2020, 0862-8505

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00117954

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

divadlo; opera; kognitivní věda; teorie konceptuální metafory; teorie konceptuální integrace; multimodální metafora; Verdi; Otello

Klíčová slova anglicky

theatre; opera; cognitive science; Conceptual Metaphor Theory; Conceptual Blending Theory; multimodal metaphor; Verdi; Otello

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2021 14:23, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie se představuje možnosti teorie konceptuální metafory, teorie konceptuální integrace a multimodální metafory v oblasti teatrologické analýzy operního díla. Tyto přístupy umožňují analyzovat tvorbu významu v operním divadle a mohou být východiskem pro komparativní studium inscenační praxe. Studie využívá zejména pojetí metafory George Lakoffa a Marka Johnsona, práce Gillese Fauconniera a Marka Turnera o "conceptual blending" a multimodální pojetí metafory vytvořené Charlesem Forcevillem. Tyto přístupy jsou doplněny teorií Lawrence M. Zbikowského a jeho poznatky v oblasti hudební gramatiky.

Anglicky

The paper introduces conceptual metaphor theory, conceptual blending theory and multimodal metaphor theory as the means of opera performance analysis. These theories can help to understand the meaning creation in the opera productions and can be used e.g. as basis for comparative analysis of the history of staging of the opera. The author deals particularly with George Lakoff’s and Mark Johnson’s approach to the metaphor, Gilles Fauconnier’s and Mark Turner’s works on conceptual blending and Charles Forceville’s understanding of the metaphor from the perspective of multimodality, and complements these approaches with Lawrence M. Zbikowski’s findings about (foundations of) musical grammar.

Návaznosti

MUNI/A/1020/2019, interní kód MU
Název: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Akronym: DIVKULT)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty