2020
Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, ŠárkaZákladní údaje
Originální název
Mentální prostory opery : kognitivní teorie v analýze operního představení a inscenace
Název anglicky
Mental Spaces of the Opera : Cognitive Approach to the Operatic Productions
Autoři
HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Opus musicum, Opus musicum o.p.s. 2020, 0862-8505
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/20:00117954
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
divadlo; opera; kognitivní věda; teorie konceptuální metafory; teorie konceptuální integrace; multimodální metafora; Verdi; Otello
Klíčová slova anglicky
theatre; opera; cognitive science; Conceptual Metaphor Theory; Conceptual Blending Theory; multimodal metaphor; Verdi; Otello
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2021 14:23, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
V originále
Studie se představuje možnosti teorie konceptuální metafory, teorie konceptuální integrace a multimodální metafory v oblasti teatrologické analýzy operního díla. Tyto přístupy umožňují analyzovat tvorbu významu v operním divadle a mohou být východiskem pro komparativní studium inscenační praxe. Studie využívá zejména pojetí metafory George Lakoffa a Marka Johnsona, práce Gillese Fauconniera a Marka Turnera o "conceptual blending" a multimodální pojetí metafory vytvořené Charlesem Forcevillem. Tyto přístupy jsou doplněny teorií Lawrence M. Zbikowského a jeho poznatky v oblasti hudební gramatiky.
Anglicky
The paper introduces conceptual metaphor theory, conceptual blending theory and multimodal metaphor theory as the means of opera performance analysis. These theories can help to understand the meaning creation in the opera productions and can be used e.g. as basis for comparative analysis of the history of staging of the opera. The author deals particularly with George Lakoff’s and Mark Johnson’s approach to the metaphor, Gilles Fauconnier’s and Mark Turner’s works on conceptual blending and Charles Forceville’s understanding of the metaphor from the perspective of multimodality, and complements these approaches with Lawrence M. Zbikowski’s findings about (foundations of) musical grammar.
Návaznosti
MUNI/A/1020/2019, interní kód MU |
|