Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1732005, author = {Flašar, Martin}, keywords = {music; technology; musical thinking; electroacoustic music; post-technolgy; modernism; postmodernism}, language = {cze}, title = {Člověk – hudba – technika: K otázce vlivu technologií na hudební myšlení 20. a počátku 21. století}, url = {https://www.muni.cz/inet-doc/1280720}, year = {2019} }
TY - ID - 1732005 AU - Flašar, Martin PY - 2019 TI - Člověk – hudba – technika: K otázce vlivu technologií na hudební myšlení 20. a počátku 21. století KW - music KW - technology KW - musical thinking KW - electroacoustic music KW - post-technolgy KW - modernism KW - postmodernism UR - https://www.muni.cz/inet-doc/1280720 L2 - https://www.muni.cz/inet-doc/1280720 N2 - Přítomná habilitační práce zkoumá modality vztahů člověka a technologie, které se promítají do hudebního myšlení autorů artificiální hudby 20. a počátku 21. století. Diskurzivní a referenční rámec pojednání tvoří především individuální umělecké poetiky a obecnější hudebně-estetické reflexe zasazené do základních teoretických koncepcí technologie a jejích funkcí v kultuře a společnosti. Výchozím momentem práce je Heideggerova přednáška Die Frage nach Technik, v níž autor navrhuje humanizaci techniky prostřednictvím umění. Dále je problematika vztahu člověka, hudby a techniky zkoumána z těchto tří úhlů pohledu. Kap. 3 se zabývá hudbou z hlediska techniky, kap. 4 analyzuje proměny hudebního artefaktu ve vývojovém oblouku 20. století od číselné abstrakce přes digitalizaci po materializaci v hudebních i mimohudebních uměleckých formách. Kap. 5 je reprezentací člověka a jeho myšlení ve vztahu k technologii v hudbě. Zde rozlišujeme čtyři základní typy postojů hudebního myšlení k technologii členěné podle míry vlivy připisovaného technologii: technoutopický / technooptimistický, technorealistický, technoskeptický a posttechnologický. V rámci posledního zmíněného postoje pak definujeme čtyři základní umělecké strategie, které vytvářejí samostatné typy: kritický postoj, adaptaci technologických modelů, recyklaci a inspiraci. Tyto strategie jsou seřazeny od obecně negativních postojů, přes konkrétně pozitivní po obecně pozitivní. ER -
FLAŠAR, Martin. \textit{Člověk – hudba – technika: K otázce vlivu technologií na hudební myšlení 20. a počátku 21. století}. 2019.
|