2020
La littérature, outil toujours actuel dans l'enseignement de FLE
BAKEŠOVÁ, VáclavaZákladní údaje
Originální název
La littérature, outil toujours actuel dans l'enseignement de FLE
Název česky
Literatura jako stále aktuální nástroj ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka
Název anglicky
Literature, still a current tool in teaching FLE
Autoři
BAKEŠOVÁ, Václava (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Romanistica Comeniana, Bratislava, Katedra romanistiky FF UK v Bratislavě, 2020, 2585-8483
Další údaje
Jazyk
francouzština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Slovensko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/20:00117964
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
didaktika literatury; metody výuky jazyků; klíčové dovednosti pro 21. století; kreativita; interkulturní kompetence
Klíčová slova anglicky
didactics of literature; language teaching methodologies; key skills for the 21st Century; creativity; intercultural competence
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 2. 2021 14:59, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.
V originále
Basé sur une vision diachronique de la présence de la littérature dans les méthodes de la langue française et en accord avec les recherches actuelles dans le domaine de l'enseignement de la littérature, cet article se veut une réflexion sur les nouvelles possibilités d'étudier et de comprendre les textes littéraires visant a développer, avant tout, la compétence interculturelle des apprenants. Dans les programmes actuels de formation des futurs enseignants de FLE, la connaissance de la littérature française est transmise aux étudiants de maniere innovante, ce qui véhicule inévitablement une nouvelle expérience de lecture et d'interprétation créative dans le but d'attirer l'attention des étudiants par le biais de la littérature et ainsi de les amener a développer les compétences linguistiques et interculturelles cruciales au XXIe siecle, définies, par exemple, par la Commission européenne.
Česky
Na základě diachronního pohledu na přítomnost literatury v metodách výuky francouzského jazyka a v souladu se současným výzkumem v oblasti výuky literatury si tento článek klade za cíl zamyslet se nad novými možnostmi studia a porozumění literárním textům zaměřeným především na rozvoj interkulturní kompetence studentů. V současných vzdělávacích programech pro budoucí učitele FLE se znalosti francouzské literatury přenášejí na studenty inovativními způsoby, což nevyhnutelně přináší novou, odlišnou zkušenost s tvůrčím čtením a interpretací s cílem upoutat pozornost studentů pomocí literatury, a tím je vést i k rozvoji jazykových a mezikulturních dovedností zásadních pro 21. století, které definuje například i Evropská komise.
Anglicky
Based on a diachronic view of the presence of literature in French language methods and in line with current research in the field of literature teaching, this paper aims to reflect on new possibilities of studying and understanding literary texts aimed at developing, above all, the intercultural competence of learners. In the current training programs for future FFL teachers, knowledge of French literature is transmitted to students in innovative ways, which inevitably conveys a new, different experience of creative reading and interpretation with the aim to capture students’ attention by means of literature and thus to lead them to develop the language and intercultural skills crucial in the 21st century, defined, for example, by the European Commission.
Návaznosti
MUNI/A/0925/2019, interní kód MU |
|