J 2020

La littérature, outil toujours actuel dans l'enseignement de FLE

BAKEŠOVÁ, Václava

Základní údaje

Originální název

La littérature, outil toujours actuel dans l'enseignement de FLE

Název česky

Literatura jako stále aktuální nástroj ve výuce francouzštiny jako cizího jazyka

Název anglicky

Literature, still a current tool in teaching FLE

Autoři

BAKEŠOVÁ, Václava (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Romanistica Comeniana, Bratislava, Katedra romanistiky FF UK v Bratislavě, 2020, 2585-8483

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00117964

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

didaktika literatury; metody výuky jazyků; klíčové dovednosti pro 21. století; kreativita; interkulturní kompetence

Klíčová slova anglicky

didactics of literature; language teaching methodologies; key skills for the 21st Century; creativity; intercultural competence

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 2. 2021 14:59, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Anotace

V originále

Basé sur une vision diachronique de la présence de la littérature dans les méthodes de la langue française et en accord avec les recherches actuelles dans le domaine de l'enseignement de la littérature, cet article se veut une réflexion sur les nouvelles possibilités d'étudier et de comprendre les textes littéraires visant a développer, avant tout, la compétence interculturelle des apprenants. Dans les programmes actuels de formation des futurs enseignants de FLE, la connaissance de la littérature française est transmise aux étudiants de maniere innovante, ce qui véhicule inévitablement une nouvelle expérience de lecture et d'interprétation créative dans le but d'attirer l'attention des étudiants par le biais de la littérature et ainsi de les amener a développer les compétences linguistiques et interculturelles cruciales au XXIe siecle, définies, par exemple, par la Commission européenne.

Česky

Na základě diachronního pohledu na přítomnost literatury v metodách výuky francouzského jazyka a v souladu se současným výzkumem v oblasti výuky literatury si tento článek klade za cíl zamyslet se nad novými možnostmi studia a porozumění literárním textům zaměřeným především na rozvoj interkulturní kompetence studentů. V současných vzdělávacích programech pro budoucí učitele FLE se znalosti francouzské literatury přenášejí na studenty inovativními způsoby, což nevyhnutelně přináší novou, odlišnou zkušenost s tvůrčím čtením a interpretací s cílem upoutat pozornost studentů pomocí literatury, a tím je vést i k rozvoji jazykových a mezikulturních dovedností zásadních pro 21. století, které definuje například i Evropská komise.

Návaznosti

MUNI/A/0925/2019, interní kód MU
Název: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Akronym: AKTEV IX)
Investor: Masarykova univerzita, Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty