J 2020

Onlife jako epistemické východisko překonávající dualitu online a offline prostoru

ČERNÝ, Michal

Základní údaje

Originální název

Onlife jako epistemické východisko překonávající dualitu online a offline prostoru

Název anglicky

Onlife as an epistemic basis overcoming duality of online and offline space

Autoři

Vydání

ProInflow, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1804-2406

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

filosofie výchovy; filosofie informace; online; offline; onlife; kyberprostor

Klíčová slova anglicky

education philosophy; philosophy of information; online; offline; onlife; cyberspace
Změněno: 22. 3. 2021 12:10, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Účel – Studie se zaměřuje na analýzu konceptu onlife jako přístupu, který překonává dualitu dvou světů – světa smyslové zkušenosti a online světa. Zaměřuje se na to, co přijetí konceptu jednoho sjednoceného epistemického pole přináší a nabízí aplikaci do informační vědy a pedagogiky. Design/metodologie/přístup – Studie má teoretický charakter, takže nabízí kritickou diskusi dualistického pojetí „online a offline“ a analyzuje dopad konceptu onlife na oblasti filosofie edukace nazíranou perspektivou filosofie informace. Vychází z fenomenologicko-pragmatistických východisek, opírající se především o dílo Martina Heideggera, Marca Johnsona, Johna Deweyho a Luciana Floridiho. Výsledky – Výsledkem textu je jednak nové promyšlení konceptu onlife z perspektivy, která není Floridimu vlastní, tedy z perspektivy fenomenologie a pragmatismu, ale také naznačení možného spojení filosofie výchovy a filosofie informace, které integrujeme konceptem filosofie edukace. Originalita/hodnota – Článek nabízí vlastní koncepci reflexe konceptu onlife, jako významného stavebního kamene jak v teoretických disciplínách – filosofie informace, výchovy, ontologie, epistemologie, tak také v konkrétních aplikacích knihovní nebo školní praxe.

Anglicky

Purpose – The study focuses on the analysis of the concept of onlife, as an approach that transcends the duality of two worlds - the world of sensory experience and the online world. It focuses on what the adoption of the concept of a single unified epistemic field brings and offers an application to information science and pedagogy. Design/Methodology/Approach – The study is theoretical, so it offers a critical discussion of the dualistic concept of "online and offline" and analyzes the impact of the concept of onlife on the philosophy of education seen from the perspective of information philosophy. It is based on phenomenological-pragmatist starting points, based mainly on the work of Martin Heidegger, Marc Johnson, John Dewey and Luciano Floridi. Results – The result of the paper is a new reflection on the concept of onlife from a perspective that is not Floridi's own, from the perspective of phenomenology and pragmatism, but also an indication of a possible combination of a philosophy of education and philosophy of information, which we integrate the concept of philosophy of education. Originality/Value – The paper offers its concept of reflection on the concept of onlife, as an essential building block in theoretical disciplines – philosophy of information, education, ontology, epistemology, as well as in specific applications of a library or school practice.