GULOVÁ, Lenka a Stanislav STŘELEC. Inclusion of Tallented Children (Pupils) In the Current Czech Education System. CZECH - POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL. BRNO: MASARYK UNIV, FAC EDUCATION, 2020, roč. 12, č. 1, s. 54-68. ISSN 1803-6546. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2020-005.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Inclusion of Tallented Children (Pupils) In the Current Czech Education System
Autoři GULOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Stanislav STŘELEC (203 Česká republika, domácí).
Vydání CZECH - POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, BRNO, MASARYK UNIV, FAC EDUCATION, 2020, 1803-6546.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00114732
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2020-005
UT WoS 000594633200005
Klíčová slova anglicky intellectual giftedness; social competence; inclusive education; school; school actors; risk factors; institutional support; research findings; partial research results
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc., učo 211. Změněno: 31. 1. 2021 14:16.
Anotace
When searching for an educational space allowing a deeper insight into the issue of inclusion in the Czech Republic, we chose a gifted pupil during his compulsory school education among the inclusion users. We are primarily interested in pupils with extraordinary intellectual abilities. In many aspects, the status of these pupils is comparable to the situation of other groups of pupils with special educational needs (SEN), as confirmed by relevant findings of both our and foreign researchers. Our focus is primarily on the broader, rather than just cognitive, issue of inclusive education. Using the example of the risks associated with the unequal social development of the gifted child, we attempt to point out the complexity and interconnectivity of the social and cognitive dimension of the child's development. We assume that the goal of inclusion is a healthy and developed personal social competence, allowing the individual to overcome the obstacles resulting from his/her diversity and enabling him/her to develop his/her educational potential, to participate fully in society and to have access to all its resources.
Návaznosti
GA19-13038S, projekt VaVNázev: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:40