J 2020

Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie

MAZÁČOVÁ, Pavlína a Marija ŠUPICOVÁ

Základní údaje

Originální název

Rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi základní školy uplatňující Montessori pedagogiku: případová studie

Název anglicky

Development of information literacy in the educational practice of a primary school applying Montessori pedagogy: a case study

Autoři

MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Česká republika, garant, domácí) a Marija ŠUPICOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, Praha, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, 2533-7882

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/20:00118062

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

informační gramotnost; Montessori; alternativní školy; informační vzdělávání; pedagogika; kurikulum; kompetenční učení

Klíčová slova anglicky

information literacy; Montessori; alternative schools; information education; pedagogy; curriculum; competence learning

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2021 10:43, Mgr. Veronika Mattesová

Anotace

V originále

Studie má za cíl rozšířit a obohatit výzkumné pole informační gramotnosti o perspektivu vzdělávacího prostředí mimo hlavní vzdělávací proud. Výzkum informační gramotnosti je soustředěn do prostředí alternativní základní školy uplatňující principy Montessori pedagogiky. Jako výzkumná strategie byla zvolena případová studie školy. Analýza získaných a triangulovaných dat ukázala, že důležitým předpokladem rozvíjení informační gramotnosti v edukační praxi sledovaného případu je kompetenční zaměření kurikula případové školy. Rozvíjení kompetencí informačně gramotného žáka se v dané škole děje napříč celým vzdělávacím procesem.

Anglicky

The study aims to expand and enrich the research field of information literacy with the perspective of the educational environment outside the mainstream. Information literacy research is concentrated in the environment of an alternative primary school applying the principles of Montessori pedagogy. A case study of the school was chosen as a research strategy. The analysis of the obtained and triangulated data showed that an important prerequisite for the development of information literacy in the educational practice of the observed case is the competence focus of the case school curriculum. The development of the competencies of an information-literate pupil takes place in the given school across the entire educational process.