JARKOVSKÁ, Lucie. If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools. Orbis Scholae. Karolinum, 2020, roč. 14, č. 3, s. 1-23. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název If It Were Not Exceptional, We Wouldn’t Have Chosen It: Institutional Habitus of Two Nursery Schools
Název česky Kdyby nebyla výjimečná, tak bychom si ji nevybrali: Institucionální habitus dvou mateřských škol
Autoři JARKOVSKÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Orbis Scholae, Karolinum, 2020, 1802-4637.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/20:00114735
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.2
Klíčová slova česky institucionální habitus; předškolní vzdělávání; postoje rodičů; sociální reprodukce; Česká republika
Klíčová slova anglicky institutional habitus; pre-school education; parental attitudes; social reproduction; Czech Republic
Štítky childhood, Education, educational inequalities, educational research
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Michal Petr, učo 65024. Změněno: 21. 7. 2021 10:08.
Anotace
Using the concept of institutional habitus, the article analyses the distinctive everyday practices in two nursery schools (privately-funded Forest nursery and publicly-funded Estate nursery). Based on data from interviews and from direct observations it explores how the habitus of both nurseries is constituted; focusing on social context of each nursery, its organizational structure, shared values and interpersonal and community relationships. Those aspects are discussed with theories of parental attitudes and styles and its consequences for social reproduction as addressed in the works of Bourdieu, Lareau, and Reay. The analysis shows that parents are hoping for similar outcomes (e.g. self-reliance) however they believe in different paths leading to those goals. Additionally, through looking at the habitually framed difference in the perceptions of discipline and social control exercised through institutional rules we illustrated how the exclusivity of private institution is constructed. We concluded, it is not just the required fee, but also the adequate level of cultural capital needed to understand the sophisticated code of rules that are framed by freedom and as voluntary. The analysis of such subtle processes is important for understanding educational inequalities and reinforcing social cohesion through education.
Anotace česky
S využitím konceptu institucionálního habitu článek analyzuje každodenní praktiky ve dvou mateřských školách (soukromě financovaná lesní školka a veřejně financovaná mateřská škola). Na základě údajů z rozhovorů a přímých pozorování zkoumá, jak je utvářen habitus obou školek. Zaměřuje se na sociální kontext mateřské školy, její organizační strukturu, sdílené hodnoty a mezilidské a komunitní vztahy. Tyto aspekty jsou diskutovány s teoriemi rodičovských postojů a stylů a jejich důsledků pro sociální reprodukci, jak jsou popsány v dílech Bourdieuho, Lareau a Reay. Analýza ukazuje, že rodiče doufají v podobné výsledky (např. soběstačnost), nicméně věří v různé cesty vedoucí k těmto cílům. Bližší pohled na habituálně rámované rozdíly v percepci disciplíny a sociální kontroly, která je realizována skrze institucionální pravidla, odhaluje, jakými způsoby je konstruována exkluzivita soukromé instituce. Došli jsme k závěru, že tuto exkluzivitu neutváří jen požadovaný poplatek, ale také potřeba přiměřené úrovně kulturního kapitálu nutné k pochopení sofistikovaného kodexu pravidel, který je rámován svobodou a dobrovolností. Analýza těchto subtilních procesů je důležitá pro pochopení nerovností ve vzdělávání a posílení sociální soudržnosti prostřednictvím vzdělávání.
Návaznosti
GA16-18940S, projekt VaVNázev: Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti (Akronym: Beskibe)
Investor: Grantová agentura ČR, Diverzifikace předškolního vzdělávání v České republice: Inkluze, exkluze a sociální nerovnosti
VytisknoutZobrazeno: 3. 5. 2024 14:47