KLAPKO, Dušan. Definice oboru Sociální pedagogika a možnosti jeho působení v rámci idey sociální inkluze v kontextu institucionálních diskursů. 2020.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Definice oboru Sociální pedagogika a možnosti jeho působení v rámci idey sociální inkluze v kontextu institucionálních diskursů
Název anglicky The definition of the field of Social Pedagogy and its possibilities to operate within the ideological framework of social inclusion in the context of institutional discourses
Autoři KLAPKO, Dušan.
Vydání 2020.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Habilitační práce
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky sociální pedagogika; sociální inkluze; diskurs; vzdělávací dokument; instituce; diskursivní analýza
Klíčová slova anglicky Social pedagogy; social inclusion; discourse; educational document; institution; discursive analysis
Změnil Změnil: doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D., učo 7657. Změněno: 29. 1. 2021 21:30.
Anotace
Obsah habilitační práce jsme koncipovali jako výklad k definici oboru Sociální pedagogika, rozvinutý do teoretických konceptů sociálních věd, ukotvený v institucionálním rámci normovaných požadavků, cílů a opatření v rámci vzdělávací politiky, konečně analyzovaný z výpovědí školských aktérů v sociální realitě. Ve výkladu se v tomto smyslu opíráme o konstruktivistické a (post)strukturalistické pojetí definování oboru Sociální pedagogika. Cílem této habilitační práce bylo systematicky analyzovat působnost sociální pedagogiky pomocí vydefinování činností oboru s přihlédnutím k širším společenským souvislostem a „neviditelným“ mocenským strukturám. Obsah této habilitační práce jsme koncipovali jako prolínající se teoretickou, empirickou i aplikovanou rovinu sociální pedagogiky na příkladu aktuálních reforem ve vzdělávací politice. Sociální pedagogika podle našeho názoru pokrývá široké pole edukačních oblastí ve školní i mimoškolní výchově, zároveň je její přístup orientován i v oblasti sociálních intervencí. Cílem výkladu v prvních dvou teoretických kapitolách této habilitační práce bylo předložit interpretativní prostor pro zvýznamnění použitých odborných pojmů a jejich propojení s teoriemi, popisujícími a vysvětlujícími komplexnost sociální reality v oblasti edukace. Ve třetí kapitole jsme se zaměřili na popis a vysvětlení problematiky Sociální inkluze do škol, kterou chápeme jako jeden z předmětů bádání a praktických intervencí oboru Sociální pedagogika. Ve čtvrté, empiricky zpracované kapitole, byli informanty výzkumu pedagogičtí pracovníci z romských škol, romské matky, romští studenti SŠ a čtvrtý zdroj výzkumných dat tvořily výpovědi autorů a autorek vybraných článků v týdeníku Učitelské noviny za období 2010-2020. Výzkum byl realizovaný pomocí diskursivní analýzy. Cíle výzkumu jsme orientovali na analýzu komunikativních rámců sociální reality z pohledu různých školských aktérů, což mělo mj. odhalit potenciální vzdělanostní nebo sociálně podmíněné problémy, či nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání.
Anotace anglicky
We designed the content of the habilitation thesis as a defining exposition of the field of social pedagogy, expanded into theoretical concepts of social sciences, anchored in the institutional framework of standardized requirements, objectives and measures concerning education policy, finally analysed from the accounts of school actors in social reality. In this sense of the exposition, defining of the field of social pedagogy is based on constructivist and (post)structuralist conceptions of the definition. The aim of this habilitation thesis was to systematically analyse the scope of social pedagogy by defining activities in the field while taking into account broader social context and “invisible” power structures. The content of this habilitation thesis is designed to encompass both the theoretical and empirical, as well as the application aspects of social pedagogy by providing examples of current reforms in education policy. In our opinion, social pedagogy covers a wide range of educational areas in both school and extracurricular education, and at the same time its approach also focuses on the area of social interventions. The aim of the exposition in the first two theoretical chapters was to present an interpretive space for highlighting the used specialized terms and their connection to the theories describing and explaining the complexity of social reality in the field of education. In the third chapter, we focused on the description and explanation of the issues of social inclusion in schools, which we understand as one of the objects of the research and practical interventions in the field of social pedagogy. In the fourth, empirically based chapter, the research informants were members of pedagogical staff of Roma schools, Roma mothers, Roma secondary school students and the fourth source of the research data was constituted by the accounts of authors of selected articles from the Učitelské noviny weekly for the period of 2010-2020. The research was implemented by applying the method of discursive analysis. The research objectives were targeted at analysing the communicative frameworks of social reality from the perspective of various school actors, which was supposed to reveal, among other things, potential educational or socially determined problems or inequalities in access to quality education.
VytisknoutZobrazeno: 6. 5. 2024 23:28