B 2020

Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology

BÁRCZI, Zsófia, Ján GALLIK, Dominika HLAVINOVÁ TEKELIOVÁ a Lenka TKÁČ-ZABÁKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Spiritual-Religious Literature. Through the Lens of Comparative Imagology

Autoři

BÁRCZI, Zsófia, Ján GALLIK, Dominika HLAVINOVÁ TEKELIOVÁ a Lenka TKÁČ-ZABÁKOVÁ

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 112 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

ISBN

978-80-210-9765-0

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-9765-2020

Štítky

Změněno: 17. 8. 2023 14:57, PhDr. Lea Novotná

Anotace

V originále

The influence and importance of religion and Christian tradition in the specific cultural-geographical construction of Central Europe has become a significant impetus for the formation of national (self-)images. This book provides a reflection on spiritually and religiously oriented literary activities which have also been used as a means of cultural homogenisation and cultural diversification. In an effort to draw public attention towards the possibilities of different ways of looking at literary images, clichés, national symbols or myths, the authors use the tools of comparative imagology. They take into account various significant non-literary circumstances and expand the discourse by analysis of cultural images of the Christian tradition just as a means of cultural and national (self-)identification. Thus, the publication contributes to an intercultural dialogue and it becomes a valuable input to the ongoing debate on the importance of literary production of authors associated with religious-spiritual values in terms of creating (one’s) own cultural image.

Česky

Vliv a význam náboženství a křesťanské tradice ve specifické kulturně-geografické konstrukci střední Evropy se stal významným impulsem pro tvorbu národních (sebe)obrazů. Tato kniha se zamýšlí nad duchovně a nábožensky orientovanými literárními aktivitami, které byly rovněž využity jako prostředek kulturní homogenizace a kulturní diverzifikace. Ve snaze přitáhnout pozornost veřejnosti k možnostem různých pohledů na literární obrazy, klišé, národní symboly či mýty používají autoři nástroje srovnávací imagologie. Zohledňují různé významné neliterární okolnosti a rozšiřují diskurz analýzou kulturních obrazů křesťanské tradice právě jako prostředku kulturní a národní (sebe)identifikace. Publikace tak přispívá k mezikulturnímu dialogu a stává se cenným vstupem do probíhající diskuse o významu literární tvorby autorů spojených s nábožensko-duchovními hodnotami z hlediska vytváření (vlastního) kulturního obrazu.