JANÍK, Tomáš, Tereza ČEŠKOVÁ, Miroslav JANÍK, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Jiří HAVEL, Zora SYSLOVÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ and Tomáš GILL. Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU (The situation of beginning teachers in kindergartens and primary schools: a research report among graduates of the Faculty of Education, MU). 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 39 pp.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Situace začínajících učitelů v mateřských a základních školách: zpráva z výzkumu mezi absolventy Pedagogické fakulty MU
Name (in English) The situation of beginning teachers in kindergartens and primary schools: a research report among graduates of the Faculty of Education, MU
Authors JANÍK, Tomáš, Tereza ČEŠKOVÁ, Miroslav JANÍK, Marcela JANÍKOVÁ, Petr NAJVAR, Jiří HAVEL, Zora SYSLOVÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Irena BUDÍNOVÁ and Tomáš GILL.
Edition 1. vydání. Brno, 39 pp. 2020.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Special-purpose publication
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) začínající učitel;mateřská škola;základní škola;absolenti učitelsví;reflexe studia učitelství
Keywords in English early career teacher;kindergarten;primary school;graduates of teaching;reflection on the study of teaching
Changed by Changed by: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Changed: 8/2/2021 14:14.
Abstract
Začínající učitelé jsou perspektivní, avšak zranitelnou profesní skupinou, neboť se po nástupu do praxe mnohdy potýkají s řadou nesnadno řešitelných problémů. A právě proto se profesní situace začínajících učitelů mateřských a základních škol stala předmětem výzkumu řešeného na Pedagogické fakultě MU. Na základě kombinace kvantitativního a kvalitativního šetření bylo zjištěno, že svoji připravenost vnímají absolventi zejména v oblasti práce ve výuce, nicméně cítí se být nepřipraveni na práci se žáky se specifickými vzdělávacími potřebami. Slabší připravenost vnímají v oblasti spolupráce a komunikace s rodiči a mají značné problémy, pokud musí vyučovat na jiném stupni školy, něž pro který byli připravováni. Pro fakulty vzdělávající učitele z toho vyplývá, že by měly v kurikulu učitelství napříč všemi stupni školy posílit v oblasti psychologie dítěte, psychodidaktiky a inkluzivní pedagogiky a že by měla být posílena komunikační průprava budoucích učitelů, a to zejména k aktérům, jako jsou rodiče.
Abstract (in English)
Beginning teachers are a promising but vulnerable professional group, as they often face several difficult problems while entering their teaching practice. And that is why the professional situation of beginning kindergarten and primary school teachers has become the subject of research solved at the Faculty of Education, MU. Based on a combination of quantitative and qualitative research, it was found that graduates feel prepared especially in teaching, however, they feel unprepared to work with students with special educational needs. They perceive that they are not prepared for cooperation and communication with parents and have significant problems if they have to teach at a different school level than they studied. For faculties of education, this means that they should strengthen child psychology, psychodidactics, and inclusive pedagogy in the teaching curriculum across all levels of the school and that communication training for future teachers should be strengthened, especially for actors such as parents.
Links
CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_038/0006952, interní kód MUName: Rozvoj procesu pregraduálního vzdělávání na PdF MU: důkladnou přípravou k dobré praxi (Acronym: 3P)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Priority axis 3: Equal access to high-quality pre-school, primary and secondary education
PrintDisplayed: 30/5/2024 03:43