2020
Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
MAŇAS, VladimírZákladní údaje
Originální název
Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
Název česky
Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému
Název anglicky
Nicolaus Zangius: The Musician at the turn of the 16th and 17th centuries. The Life of an unknown
Autoři
Vydání
1. vyd. Brno, 204 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity; 504, 2020
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60403 Performing arts studies
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
ISBN
978-80-210-9716-2
Klíčová slova česky
renesance; liturgická hudba; světská hudba; raný novověk; Morava; Karel z Lichtenštejna; císař Rudolf II.
Klíčová slova anglicky
renaissance; sacred music; secular music; early modern period; Moravia; Charles of Liechtenstein; Holy Roman Emperor Rudolf II
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 12. 2. 2021 10:27, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá
V originále
Na počátku stála kniha Alaina Corbina Na stopě neznámému a nezvyklá krása Zangiových pozapomenutých skladeb. Publikace mikrohistorickým způsobem sleduje osudy a dílo Nicolause Zangia (cca 1568 až 1617), kapelníka v Iburgu, Gdaňsku, na Moravě i v Berlíně. Na dvoře císaře Rudolfa II. byl sice jen jedním z několika titulárních služebníků, ale v duchu literárního průvodcovství je právě on ideálním reprezentantem rudolfínské hudební kultury mimo vlastní centrum: jako kapelník moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna se podílel na vzniku, výcviku i vybavení lichtenštejnského dvorního souboru, takzvané muziky. Vzhledem k Zangiovým neutuchajícím aktivitám ve vydávání a dedikování především příležitostných děl představuje důležitý motiv knihy také symbolický význam daru v raném novověku.
Anglicky
Nicolaus Zangius (ca. 1568 – 1617) was a musician with a rather restless character, always seeking a more ideal patron. Zangius worked as a Kapellmeister in Iburg, Danzig, at the Liechtenstein court in Moravia and finally in Berlin, between 1602 and 1612 he also held the position of a servant at the Emperor’s court in Prague. The book reflects Zangius’ career and his position or social status in the society of the early seventeenth century. It includes a discussion on his printed (and yet not always published) works. The book deals closely with the life of Charles of Liechtenstein (1569-1627), one of the wealthiest Moravian aristocrats and the governor of Moravia in the years 1604 to 1607. As a part of his court, he established a music ensemble and appointed Nicolaus Zangius as its head.
Návaznosti
MUNI/A/0887/2019, interní kód MU |
|