D 2020

Speech acts of request and apology realised by Czech students of English as a foreign language: Selected findings of a pilot study

LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie

Základní údaje

Originální název

Speech acts of request and apology realised by Czech students of English as a foreign language: Selected findings of a pilot study

Autoři

LAHODOVÁ VALIŠOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno, Functional Plurality of Language in Contextualised Discourse, od s. 77-93, 17 s. 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita [Masaryk University]

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/20:00118164

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-9766-7

Klíčová slova anglicky

pragmatic competence; speech acts; requests; apologies; written discourse completion task; oral production task

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 3. 2021 10:10, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

During the second half of the 20th century, there was a shift in focus in second-language-acquisition research from linguistic competence to communicative and pragmatic competence (Hymes 1972; Canale and Swain 1980; Canale 1983; Bachman 1990; Bachman and Palmer 1996; Usó-Juan and Martínez-Flor 2006). This resulted in a growing number of studies on speech acts in general. Motivated by a lack of studies on the speech acts of apology in conversations of Czech learners of English as a foreign language, my study aims to shed light on request and apology strategies used by Czech university students. The aim of this paper is to present the findings of a pilot investigation into the speech acts of apology and request. The first aim of the study is to compare two data collection techniques: the open-ended written discourse completion task (DCT) and oral production task (OPT). The second aim is to investigate the use of request and apology strategies by Czech learners of English. The findings suggest that both of the data collection techniques produced very similar data. In terms of requests, most respondents opted for a conventional indirect strategy. In terms of apologies, respondents opted for statements of remorse, offer of repair and account.

Návaznosti

MUNI/A/0925/2019, interní kód MU
Název: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Akronym: AKTEV IX)
Investor: Masarykova univerzita, Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty