FOLETTI, Ivan a Katharina MEINECKE. From Sarapis to Christ to the Caliph : Faces as Re-Appropriation of the Past. In Elsner, Jas'; Wood, Rachel. Imagining the Divine : exploring art in religions of late antiquity across Eurasia. London: British Museum Press, 2021, s. 111-132. British Museum Press. ISBN 978-0-86159-234-0.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název From Sarapis to Christ to the Caliph : Faces as Re-Appropriation of the Past
Autoři FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí) a Katharina MEINECKE (276 Německo).
Vydání London, Imagining the Divine : exploring art in religions of late antiquity across Eurasia, od s. 111-132, 22 s. British Museum Press, 2021.
Nakladatel British Museum Press
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00121142
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-0-86159-234-0
Klíčová slova anglicky Sarapis; Christ; Caliph; Umayyad coins; Santa Pudenziana; Faces; Traditio Legis; Palmira
Štítky rivok
Změnil Změnil: prof. Mgr. Ondřej Jakubec, Ph.D., učo 108186. Změněno: 22. 4. 2022 10:08.
Anotace
What makes a face? What makes a body? In this essay we will reflect, in a two-person dialogue, on the shift in forms and concepts from the pagan visual world to that of the early Christians and the Umayyad caliphate. Our aim is to investigate how authority was created through the appropriation of images from the past. We do not wish to present a complete panorama – that would be impossible in these few pages – but rather concentrate on certain types. We will begin with the face of a man (and god) with a long beard and long hair, present across the three religious cultures considered. Then we will complete the argument with the introduction of the whole body, with particular attention to the standing figure. Finally, we will examine the reclining banqueter as a motif appropriated from the distant past.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 19:20