k 2020

Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání

BUMBÁLKOVÁ, Eva

Základní údaje

Originální název

Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání

Název česky

Testové strategie používané studenty při jazykových zkouškách z receptivních dovedností - přehled dosavadního bádání

Název anglicky

Students' Test-Taking Strategie in Receptive Skills Language Tests - Literature Review

Autoři

BUMBÁLKOVÁ, Eva

Vydání

Výzkum učení a vyučování cizích jazyků, 2020

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova anglicky

test-management; test-wiseness; test-taking strategies; exam strategies; English language
Změněno: 4. 5. 2021 14:43, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Prezentace se zabývá dosavadním bádáním v oblasti testových strategií používaných studenty v jazykových testech receptivních dovedností. Do přehledu bylo zahrnuto 23 studií z let 1998-2020 týkajících se empirického výzkumu a publikovaných v časopisech zahrnutých v databázích Scopus a Web of Science. Prezentace se zabývá analýzou několika oblastí – rozdílných definic testových strategií, metodologií výzkumů, výzkumnými otázkami a výsledky studií. Mezi zajímavá zjištění opatří, že jde především o výzkum kvantitativní, respondenty jsou převážně univerzitní studenti. Výzkumníci používají standardizované testy, použité inventáře strategií jsou velmi odlišné. Studie se nejčastěji zaměřují na zjištění souvislostí mezi množstvím použitých strategií a výsledky dosaženými v testech. Výsledky výzkumu nejsou jednoznačné, vztah mez použitím strategií a výsledky testů potvrzují pouze některé studie. Naopak výzkumy týkající se výuky testových strategií poměrně jednoznačně ukazují kladný vliv takové výuky na výsledek testu. Některé výzkumy se zaměřují na efektivitu jednotlivých strategií, tato oblast však zatím nebyla dostatečně prozkoumána.

Anglicky

The presentation deals with the existing research into test-taking strategies used by students in receptive skills language tests. The review includes 23 studies from 1998 to 2020, only empirical studies published in journals in the Scopus and Web of Science databases were included. The presentation deals with the analysis of several areas – varying definitions of test-taking strategies, research methodology, research questions and results. The findings show that research is primarily quantitative; the respondents are mostly university students. Researchers use standardized tests, the test-taking strategy inventories used are very different. Studies often focus on finding a correspondence between the number of strategies used and the results achieved in the tests. The results of the research are not conclusive, the relationship between the use of strategies and the results of the tests has only been confirmed by several of the studies. On the contrary, research on test-taking strategy instruction clearly shows the positive effect of such instruction on test results. Other research focuses on the effectiveness of individual strategies; nevertheless, this area has yet to be sufficiently explored.

Návaznosti

MUNI/A/0925/2019, interní kód MU
Název: Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu (Akronym: AKTEV IX)
Investor: Masarykova univerzita, Učení a vyučování cizím jazykům ve výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty