B 2020

Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému

MAŇAS, Vladimír

Základní údaje

Originální název

Nicolaus Zangius: hudebník přelomu 16. a 17. století. Na stopě neznámému

Název anglicky

Nicolaus Zangius: The Musician at the turn of the 16th and 17th centuries. The Life of an unknown

Vydání

1., elektronické vyd. Brno, 204 s. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, č. 504, 2020

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Typ výsledku

Odborná kniha

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

ISBN

978-80-210-9717-9

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-9717-2020

Klíčová slova česky

renesance; liturgická hudba; světská hudba; raný novověk; Morava; Karel z Lichtenštejna; císař Rudolf II.

Klíčová slova anglicky

renaissance; sacred music; secular music; early modern period; Moravia; Charles of Liechtenstein; Holy Roman Emperor Rudolf II

Štítky

Změněno: 22. 2. 2021 09:29, PhDr. Lea Novotná

Anotace

V originále

Na počátku stála kniha Alaina Corbina Na stopě neznámému a nezvyklá krása Zangiových pozapomenutých skladeb. Publikace mikrohistorickým způsobem sleduje osudy a dílo Nicolause Zangia (cca 1568 až 1617), kapelníka v Iburgu, Gdaňsku, na Moravě i v Berlíně. Na dvoře císaře Rudolfa II. byl sice jen jedním z několika titulárních služebníků, ale v duchu literárního průvodcovství je právě on ideálním reprezentantem rudolfínské hudební kultury mimo vlastní centrum: jako kapelník moravského zemského hejtmana Karla z Lichtenštejna se podílel na vzniku, výcviku i vybavení lichtenštejnského dvorního souboru, takzvané muziky. Vzhledem k Zangiovým neutuchajícím aktivitám ve vydávání a dedikování především příležitostných děl představuje důležitý motiv knihy také symbolický význam daru v raném novověku.

Anglicky

Nicolaus Zangius (ca. 1568 – 1617) was a musician with a rather restless character, always seeking a more ideal patron. Zangius worked as a Kapellmeister in Iburg, Danzig, at the Liechtenstein court in Moravia and finally in Berlin, between 1602 and 1612 he also held the position of a servant at the Emperor’s court in Prague. The book reflects Zangius’ career and his position or social status in the society of the early seventeenth century. It includes a discussion on his printed (and yet not always published) works. The book deals closely with the life of Charles of Liechtenstein (1569-1627), one of the wealthiest Moravian aristocrats and the governor of Moravia in the years 1604 to 1607. As a part of his court, he established a music ensemble and appointed Nicolaus Zangius as its head.