u 2020

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

MÍSAŘOVÁ, Darina a Jiří ŠMÍDA

Základní údaje

Originální název

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

Název česky

Jak může zeměpis přispět k digitální gramotnosti?

Název anglicky

How can geography contribute to digital literacy?

Autoři

MÍSAŘOVÁ, Darina a Jiří ŠMÍDA

Vydání

2020

Nakladatel

Nakladatelství České geografické společnosti s.r.o.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Účelové publikace

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

digitální gramotnost; informační a komunikační technologie; ICT; výuka zeměpisu

Klíčová slova anglicky

digital literacy; information and communication technologies ICT; teaching geography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 4. 2021 08:59, Mgr. Bc. Darina Mísařová, Ph.D.

Anotace

V originále

Považujeme-li geografickou gramotnost jako jeden z cílů vzdělávání v zeměpise, pak chápejme digitální gramotnost jako součást této předmětové (geografické) gramotnosti. Každá předmětová gramotnost požaduje specifické digitální dovednosti. V případě geografie se jedná o práci s digitálními prostorovými daty (geodaty), která mohou být ve formě zeměpisných souřadnic, map, grafů, tabulek, celých databází, fotografií či družicových snímků. Prostředkem pro práci s geodaty jsou digitální technologie, které by měli žáci využívat efektivně a kriticky. Základní dovednosti práce s prostorovými daty zahrnují vstup dat (jejich sběr nebo tvorbu v počítači), správu dat (třídění, analýzu), vizualizaci a sdílení dat či využití prostředků pro komunikaci, hodnocení a návrhy pro prostorová řešení.

Anglicky

If we consider geographic literacy as one of the aims of education in geography, we understand digital literacy as a part of this particular subject literacy. Every subject literacy requires specific digital skills. In the case of geography, the main interest is concentrated in digital spatial data (geodata), which can be in a form of geographical coordinates, maps, graphs, tables, whole databases, photographs or satellite images.