„Takže jsme to spíš nechali tak, že si povídají, pokud není samozřejmě vyučování“: Utváření ...
JANÍK, Miroslav. „Takže jsme to spíš nechali tak, že si povídají, pokud není samozřejmě vyučování“: Utváření jazykového režimu na mnohojazyčných školách. In Konference České asociace pedagogického výzkumu: Rozmanitost podpory učení v teorii a výzkumu. 2020. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | „Takže jsme to spíš nechali tak, že si povídají, pokud není samozřejmě vyučování“: Utváření jazykového režimu na mnohojazyčných školách |
Název anglicky | "So we let them talk, unless there is a class": constitution of language of language regime on multilingual schools |
Autoři | JANÍK, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Konference České asociace pedagogického výzkumu: Rozmanitost podpory učení v teorii a výzkumu, 2020. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Prezentace na konferencích |
Obor | 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems] |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Kód RIV | RIV/00216224:14410/20:00114752 |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
Klíčová slova česky | mnohojazyčnost;jazykový režim;jazyková politika;škola;sociální prostor |
Klíčová slova anglicky | multilingualism;language regime;language policy;school;social space |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnil: Mgr. Miroslav Janík, Ph.D., učo 183873. Změněno: 27. 2. 2021 18:24. |
Anotace |
---|
Hlavním cílem příspěvku je prozkoumat jazykový režim na mnohojazyčných školách. Teoreticky je studie ukotvena v konceptu školy jako sociálního prostoru (Lefebvre, 1991), který zahrnuje nejen fyzické objekty, ale také sociální vztahy, interakce a jejich umístění v prostoru. V souladu se sociolingvistickou tradicí je prostor chápán jako způsob kombinování jazykových postupů a jazykových režimů. V naší studii používáme multimodální přístup, který zahrnuje rozhovory s řediteli škol, učiteli, foto-rozhovory s učiteli, jazykové úpravy a pozorování. Výzkumný vzorek se skládá ze tří škol (3 ředitelé a 6 učitelů), které se ve svém ŠVP vymezují vůči jazykům. Předběžné výsledky ukazují, že jazykové režimy na školách zachovávají monolivgní normu ve školách. |
Anotace anglicky |
---|
The main aim of our contribution is to examine the language regime in the multilingual schools. Theoretically is the study based on the concept of school as a social space (Lefebvre, 1991), which includes not only physical objects but also social relations, interactions and their placement in space. In accordance with the sociolinguistic tradition is space understood as a way of combining language practices and language regimes. In our study we use multimodal approach, which includes interviews with school headmasters, teachers, photo-interviews with teachers, linguistic landscaping and observations. The research sample consists of three schools (3 headmasters and 6 teachers), which handle in their school based curriculum with languages in specific way. First results show that language regimes at schools preserve the monolingual norm in schools. |
Návaznosti | |
---|---|
GA19-12624S, projekt VaV | Název: Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace) |
Investor: Grantová agentura ČR, Škola jako mnohojazyčný prostor? Prozkoumávání lingvistické reality na českých městských školách (MultiSpace) |
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 15:56